محققان برای مقابله با آلودگی هوا از فناوریهای هوشمند بهره می‌گیرند

در سال‌های اخیر با توسعه زیست‌بوم کارآفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در ایران و افزایش آن‌ها در کشور، باعث ایجاد زمینه اشتغال و به ظهور رسیدن ایده‌های نوآورانه شده است.

با توجه به چالش‌های روزافزون کشور در عرصه‌هایی مانند کشاورزی، سبک زندگی شهرنشینی، مسائل اجتماعی، محیط‌زیست، آلودگی و انرژی و مواردی از این دست، ورود شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق به این حوزه‌ها می‌تواند به حل چالش‌ها کمک بسیاری کند.

آلودگی هوا از جمله چالش‌هایی است که تنها به کمک فناوری و دانش روز می‌توان با آن مقابله کرد. در این حوزه نیز معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تلاش کرده است تا از طریق انعقاد تفاهم‌نامه با نهادها و سازمان‌های مختلف و حمایت گسترده از صدها شرکت دانش‌بنیان و خلاق در این زمینه به سهم خود راه را برای مبارزه با آلاینده‌های هوا باز کند.

آلودگی هوا چهارمین خطر بزرگ برای سلامت انسان به شمار می‌رود، تاکنون شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق بسیاری در دنیا توانسته‌اند با تولید محصولات و ارائه خدمات خود در مدیریت آلودگی مؤثر باشند. یکی از این محصولات پایشگر همراه جهت اندازه‌گیری کیفیت هوای شهری است.

این حسگر پوشیدنی با نصب بر روی کیف و یا در جیب افرادی همچون دوچرخه‌سوار، دوندگان، حمل‌کنندگان کالسکه کودکان قرار گرفته و به جمع‌آوری اطلاعات کنترل کیفیت هوا می‌پردازد و اطلاعات را به‌صورت آنلاین به سرور مرکزی مخابره می‌کند.

از دیگر محصولات در حوزه پایش کیفیت هوا می‌توان به پایشگرهای ثابت و همراه کنترل کیفیت هوا در شهر اشاره کرد، در ساخت این محصول از فناوری اشیا نیز برای تجزیه‌وتحلیل و مقایسه اطلاعات، تولید خودکار گزارش، اطلاع‌رسانی هوشمند و هشدارها استفاده شده است. در ایران نیز شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق توانسته‌اند، تاکنون با تولید چندین محصول و ارائه خدمت مفید و کارآمد در این حوزه نقش مؤثری ایفا کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا