استخراج نفت به کمک فناوری الکتروپمپ های درون چاهی نفت

دکتر سام روزبهانی، معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی خواجه نصیرالدین طوسی با اشاره به برنامه های راهبردی این واحد اشاره کرد و به سیناپرس گفت: تمرکز به روی حوزه های خاص از جمله ویژگی های اصلی جهاددانشگاهی طی 4 دهه اخیر بوده است. جهاددانشگاهی خواجه نصیرالدین طوسی نیز بر روی دو حوزه "ماشین های الکتریکی" و " مخابرات و فناوری اطلاعات" تمرکز کرده و نقش بسزا و پررنگی در صنایع مختلف ایفا می کند. به عنوان مثال این مجموعه طی سالیان مختلف در حوزه ماشین های الکتریکی  با کاربرد در صنایع "نفت و گاز"،" ریلی" و "دفاعی" و در حوزه مخابرات و فناوری اطلاعات با کاربرد در " فرستنده های رادیویی"  نقش آفرینی کرده است. طی سال های اخیر نیز جهاددانشگاهی خواجه نصیر به مباحثی مانند آنتن های BTS شبکه تلفن همراه و پیاده سازی یک سری سامانه های نرم افزاری ورود پیدا کرده است.

وی به برنامه های زیست بوم نوآوری جهاددانشگاهی خواجه نصیرالدین طوسی اشاره کرد و افزود: تمامی واحدهای جهاددانشگاهی باید ماموریت و نقش خودشان را پیرامون تحقق این مهم مشخص کنند. حوزه ماشین های الکتریکی در حال حاضر یکی از حوزه های اصلی جهاددانشگاهی خواجه نصیرالدین طوسی است.

طی دو سال اخیر اقداماتی برای اجرای این طرح فناورانه انجام داده ایم و چشم انداز ما در خصوص الکتروپمپ های درون چاهی نفت این است که فرایند استخراج نفت از میادین نفتی از طریق این الکتروپمپ ها انجام شود. اکنون همکاران این طرح، شرایط حضور در بازار را شناسایی کرده اند و تفاهم نامه و قراردادهای مختلفی نیز در این خصوص مبادله شده است.

تولید آنتن های BTS شبکه های تلفن های همراه

وی اظهارداشت: همچنین در حوزه ریلی و در خصوص الکترو موتورهای ترکشن قطارهای مترو نیز اخیرا قرارداد خوبی با یکی از مجریان بخش ریلی مترو در حال مبادله هستیم. سالانه در صنعت دفاعی نیز قراردادهای خوبی امضا می کنیم. هم اکنون در حوزه ماشین های الکتریکی برنامه ریزی هایی انجام داده ایم تا در حوزه صنعت نفت و گاز در خصوص الکتروپمپ های درون چاهی نفت و در صنعت ریلی در خصوص الکتروموتورهای ترکشن نقش ایفا کنیم. همچنین در حوزه مخابرات و فناوری اطلاعات نیز قرارداد خوبی در زمینه تولید آنتن های BTS شبکه های تلفن های همراه با یکی از اپراتورهای اصلی شبکه تلفن همراه در حال جمع بندی هستیم.

روزبهانی در پاسخ به این سوال که جهاددانشگاهی خواجه نصیرالدین طوسی با اجرای این طرح ها چقدر می تواند در مسیر خوداتکایی مالی جهاددانشگاهی گامی موثر بردارد و نقش مهمی نیز در ایجاد کسب و کارها و منافع پایدار ایفا کند؟ به سیناپرس گفت: قطعا با شکل گیری اکوسیستم در حوزه های مذکور، کنشگران مختلف نقش خود را باید داشته باشند. طبیعتا بخش پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی یکی از کنشگران این اکوسیستم است. دانشگاه ها، صنعت، شرکت های خصوصی همکار نیز از دیگر کنشگران این اکوسیستم هستند که باید نقش هریک از آنها در این صنایع و حوزه ها به درستی تعیین شود.

به گفته وی، جهاددانشگاهی یکی از بهترین گزینه هایی است که می تواند این اکوسیستم را شکل دهد و راهبرد و سیاست گذاری خوبی در این زمینه داشته باشد. همچنین جهاددانشگاهی می تواند نقش مهمی در هدف نهایی این اکوسیستم ( منظور کسب و کار و تولید ثروت برای تمام کنشگران) ایفا کند تا هرکدام از کنشگران به میزان تاثیرگذاری و منافع خودشان، عایدی داشته باشند.

معاون پژوهش و فناوری واحد جهاددانشگاهی خواجه نصیرالدین طوسی به چالش ها و مشکلات طرح های پژوهشی و فناورانه پرداخت و در این خصوص اظهارداشت: عدم سیاست گذاری یکپارچه یکی از موضوع های اساسی در حوزه پژوهش و فناوری است که اکنون پژوهشگران از آن رنج می برند. شاید یکی از کارهای اصلی که باید برای جهاددانشگاهی در آینده تعریف شود همین موضوع باشد. بحث اعتماد واقعی کارفرمایان به بخش پژوهش و فناوری کشور از دیگر چالش هایی است که طی 40 سال اخیر گریبانگیر ما بوده است. شاید در ابتدای راه خیلی امیدواری در این زمینه وجود نداشت اما خوشبختانه جهاددانشگاهی طی سالیان مختلف توانست در هر بخش و صنعتی نقش پر رنگی ایفا کند.

وی در پایان گفت: چالش سوم نیز مربوط به عایدی و منفعت فراگیر برای ایفاکنندگان نقش حوزه پژوهش و فناوری است؛ صرفا انجام فناوری و اجرای طرح های فناورانه برای پژوهشگران یک مزیت محسوب نمی شود بلکه باید انجام این طرح ها در طول دوران زندگی این افراد اثری فراگیر داشته باشد. شاید بهبود کیفیت زندگی این افراد یکی دیگر از مسائل اصلی باشد که باید در آینده نزدیک برای آن برنامه ریزی شود.

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا