پاسخ دهی آنتی بادی ها به ویروس SARS-CoV-2 و واکسن ها

به گزارش سیناپرس، دو مطالعه متفاوت، نشان می دهند که سطوح آنتی بادی SARS-CoV-2 در میان افراد آلوده به عفونت کووید 19 و افرادی که واکسن دریافت کرده اند به طور طبیعی متفاوت است. این یافته ‌ها به مجموعه ‌ای از دانش در حال رشد می ‌افزایند که برای هدایت طرح ‌های بهداشت عمومی، ضروری بوده و ممکن است در ارزیابی مصونیت افراد را در برابر SARS-CoV-2 به کمک متخصصان بیایند.

محققان بیمارستان کودکان بیمار در تورنتو، کانادا دریافتند که به دنبال تزریق واکسن ‌های mRNA، کودکان سطوح آنتی ‌بادی بیشتری علیه ویروس SARS-CoV-2 نسبت به بزرگسالان داشته اند.

این مطالعه 644 شرکت‌ کننده واکسینه ‌شده که در محدوده سنی 6 تا 79 سال قرار داشتند، همراه با یک گروه کنترل شامل 168 فرد بدون سابقه عفونت SARS-CoV-2 یا واکسیناسیون را شامل می شد. محققان، نمونه های خون شرکت کنندگان را با استفاده از دو آزمایش آنتی بادی کروناویروس موجود در بازار ارزیابی کردند.

به طور کلی، در میان شرکت ‌کنندگانی که در زمان جمع ‌آوری خون، دو دوز واکسن mRNA را دریافت کرده بودند، پاسخ‌ های آنتی ‌بادی در طول زمان پس از آخرین دوز کاهش یافت. با این حال، در میان زیرمجموعه ای از 60 شرکت کننده که طی یک دوره پنج ماهه تحت نظر قرار گرفتند، سطح آنتی بادی پس از دوز تقویت کننده، 10 برابر افزایش یافت. 

تقریباً همه افراد بدون سابقه واکسیناسیون یا مواجهه با ویروس کرونا، نتایج آنتی بادی منفی داشتند. محققان گفته اند، تعجب آور نیست که کودکان آنتی بادی های بالاتری داشته باشند، زیرا احتمالاً سیستم ایمنی فعال تری دارند. با این حال، تنوع قابل توجهی در سطوح آنتی بادی در بین شرکت کنندگان در سنین مشابه مشاهده شد. 

همچنین تحقیقات جداگانه ای به رهبری کیمیا سبحانی، محقق مرکز پزشکی Cedars Sinai در لس آنجلس، ویژگی های مرتبط با تغییرات پاسخ های آنتی بادی به واکسن Pfizer-BioNTech را مورد مطالعه قرار داد. این تیم تحقیقاتی، سطح آنتی بادی خون 843 کارمند بهداشتی در مرکز پزشکی را به مدت 10 ماه، پس از تکمیل دو دوز واکسن، اندازه گیری کرد.

در طول مدت مطالعه، نتایج آنتی بادی های ناشی از واکسن علیه پروتئین اسپایک ویروس، در 99.6 درصد افراد، مثبت باقی ماند. آن هایی که قبلاً عفونت SARS-CoV-2 داشتند و همچنین شرکت‌ کنندگان زن و جوان ‌تر (یعنی آن‌ هایی که کمتر از 42 سال داشتند)، آنتی‌ بادی‌ های بالاتری داشتند. علاوه بر این، افرادی که فشار خون بالا نداشتند، بصورت مداوم، آنتی بادی های بالاتری داشتند.

با این حال، عفونت قبلی SARS-CoV-2، ارتباط آنتی بادی با فشار خون را اصلاح کرد. به عنوان مثال، شرکت‌ کنندگانی که تا به حال به این ویروس، آلوده نشده بودند و فشار خون بالا داشتند، آنتی ‌بادی‌ های پایین ‌تری داشتند. در حالی که افراد با سابقه عفونت قبلی، که فشار خون بالا داشتند، آنتی ‌بادی ‌های نسبتاً بالاتری را در طول زمان نشان دادند.

به گزارش سیناپرس،یافته های تحقیقاتی فوق در نشست علمی سالانه 2022  AACC ارائه شده اند.

ترجمه: سنا دلفیه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا