تهیه عکس هایی در مقیاس نانو از مغز انسان

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان   مغز انسان دارای سیناپس هایی است بیش از آنچه که در کهکشان راه شیری وجود دارد و قابل مشاهده نیز می باشند (به عنوان نمونه 100 تریلیون سیناپس وجود دارد و 100 میلارد کهکشان) و در حال حاضر دانشمندان می توانند همه این سیناپس ها را به صورت منفرد ببینند.

ابزر جدید توانسته است دروازه ای را بگشایده که از طریق آن می توان فهمید که درون مغز انسان چیست و چگونه کار می کند. این ابزار می تواند تصاویری را با کیفیت واضح نمایی بالا و در مقیاس نانو از مغز تهیه نماید.

این ابزار به اندازه ای کوچک است که می تواند درون سلول ها را مشاهده نماید و اجزای اصلی ریز سلول ها را (مانند نورون ها، سیناپس ها که در نورون ها جرقه ایجاد می کنند، و آکسون تولید می شود؛ دندریت ها، گلیا، میتوکندری، سلول های رگهای خونی و…) تشخیص دهد.

دستگاه توسط محققان هاروارد و در دانشگاه بوستون توسعه یافته است. روش تصویر برداری با استفاده از یک دستگاه جمع آوری نوار است که به یک چاقوی الماسی مجهز است تا بتواند مقاطع فوق الهاده نازک مغز را بدست می آورد تا در زیر الکترون میکروسکوپ اسکن شوند. همچنین رنگ های متفاوت برای شناخت اجزای متفاوت سلولی مورد استفاده قرار می گیرند.

محققان برای معرفی ابزار جدیدشان، کارآیی آن را بر روی یک موش بالغ آزمایش کردند. آنها تکه های بسیار نازکی از نوروتکس های موش را با واضح نمایی که ویزوکول سیناپسی قابل مشاهده باشد به تصویر کشیدند.

تصویر برداری در مقیاس نانو از مغز به این معنی است که ما می توانیم اطلاعاتی را درباره مغز بدست آوریم که تا کنون غیر ممکن بوده است. این روش فرصت بزرگی را برای کشف و اکتشافات در اختیار ما می گذارد که در آینده نه چندان دور کمک می کند تا بدانیم مغز چگونه یاد می گیرد و چگونه باید یاد بگیرد.