سلول‌های منفرد بدن ما، از آن چه فکر می کنیم هوشمندتر هستند

به گزارش سیناپرس، انسان ها همیشه در حال تصمیم گیری هستند. این تصمیم‌ها اغلب شامل یکپارچه‌سازی انواع نشانه‌های زمینه‌ای برای اطمینان از اتخاذ تصمیمی است که مناسب با شرایط موجود است.  انبوهی از اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم گیری توسط حواس ما تامین می شود. آن ها جنبه های منحصر به فرد محیط ما مانند اطلاعات دیداری و شنیداری را درک می کنند و مغز ما نیز متعاقباً این اطلاعات را در یک ادراک جامع ادغام می کند. این فرایند، ادراک چندحسی یا چندوجهی نامیده می شود.

بنا بر اعتقاد محققان، تک سلول ها نیز از این نظر با انسان متفاوت نیستند و آن ها نیز هنگام تصمیم گیری، وضعیت خود را در نظر می گیرند. سلول ها دائماً در حال گرفتن تصمیمات مهمی مانند این که تقسیم بشوند یا خیر، هستند. هرچند ریزه کاری های این موضوع بر دانشمندان مکشوف نبوده است.

در این زمینه، محققان دانشگاه زوریخ (UZH) مفهوم ادراک چندوجهی موجود در انسان را به سلول های منفرد نیز توسعه داده اند و در کمال تعجب، دریافته اند که سلول های منفرد بسیار مستقل تر از آنچه قبلا تصور می شد تصمیم می گیرند. 

به گفته آن ها، تصمیم گیری توسط سلول های منفرد از ادراک چندوجهی استفاده می کند و به سلول ها اجازه می دهد سیگنال های بیرونی مانند فاکتورهای رشد را با اطلاعات داخل سلول مانند تعداد اندامک های سلولی ادغام کنند.به گزارش سیناپرس، در موقعیت‌های خاص، چنین نشانه‌های درونی می‌توانند بر محرک‌های بیرونی غلبه کنند: به عنوان مثال، در تومورها، جایی که وضعیت واقعی سلول‌های خاص بر درمان با داروهای ضد تکثیر غلبه می‌کند، آن ها نسبت به درمان مقاوم می‌شوند. چنین مقاومتی در برابر داروها مشکل بزرگی در مبارزه با سرطان است. 

پژوهشگان سوئیسی برای بررسی بیشتر این موضوع، از «i4» یعنی تکنیکی که در UZH توسعه یافته است، استفاده کردند. این روش به محققان امکان می‌دهد تا 80 پروتئین مختلف و اصلاح آن ها را در سلول‌های منفرد با استفاده از میکروسکوپ فلورسانس به‌طور همزمان تجسم کرده و از لحاظ کمی بررسی کنند.

آن ها دریافتند : تنوع در فعالیت‌ حسگرهای فردی در سراسر سلول‌ها به شدت با تغییرات در نشانه‌های داخلی مرتبط است. به عنوان مثال، فراوانی میتوکندری ها یا نیروگاه های سلولی، اساساً بر نحوه درک یک محرک خارجی توسط یک سلول تأثیر می گذارد. 

علاوه بر این، هر سنسور، نشانه های مختلفی را از داخل سلول ادغام و بررسی می کند. هنگامی که محققان تصمیم مهم یک سلول یعنی تکثیر یا ساکت ماندن در برابر یک محرک رشد را ارزیابی کردند، دریافتند که انتخاب سلول با ادراک به دست آمده از چندین حسگر انجام می شود و به طور قابل پیش بینی با نشانه هایی از وضعیت داخلی سلول تعدیل می گردد.

به گزارش سیناپرس، این یافته های جالب توجه که دیدگاهی جدید را در خصوص تصمیم گیری چندمعیاره سلول های منفرد مطرح می کنند، در نشریه معتبر Science منتشر شده اند.

ترجمه: عباس روشن بین 
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا