رفع نیازهای جامعه با ایجاد زیست بوم نوآوری نخبگان

دکتر جعفر محسنی، رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی در گفتگو با سیناپرس گفت: جهاددانشگاهی طی چهار دهه گذشته با پتانسیل های خود، اقدام به انجام کارهای نوآورانه کرده است. نمایشگاه دستاوردهای جهاددانشگاهی که سال گذشته برپا شد گواه این مساله است. قطعا دستیابی به چنین دستاوردهایی بدون بکارگیری نخبگان امکان پذیر نبود.

وی افزود: قاعدتا هر کاری برای داشتن خروجی مفید و موثر باید پارامترهایی تاثیرگذاری داشته باشد. نخستین پارامتر تاثیرگذار در هر مساله ای نیروی انسانی است؛ فردی نخبه که اندیشه، خلاقیت و ایده او می تواند راهگشای معضلات جامعه باشد و بخشی از نیاز کشور را برطرف کند.

وی اظهارداشت: طی سال های گذشته جهاددانشگاهی در این راستا گام های موثری برداشته است. اخیرا نیز با طرح موضوع زیست بوم نوآوری نخبگان، قصد دارد به صورت جامع تر به این بحث ورود پیدا کند. طبق رویکرد جدید جهاددانشگاهی افرادی که در مجموعه هستند یا روی کار می آیند باید بتوانند در حوزه کسب و کار، استارتاپ ها و دانش بنیان ها حرفی برای گفتن داشته باشند و معضل اساسی بیکاری (که تهدید کننده جامعه است) را کاهش دهند.

وی یادآورشد: هم اکنون نخبگان انتظار دارند در شرایطی قرار بگیرند که بتوانند از ایده هایشان استفاده کنند و به غیر از خودشان حداقل تعداد افراد توانمند دیگری را نیز به کار بگیرند و اشتغال به وجود آورند. لازمه انجام این کار ایجاد زیست بوم است. در واقع باید کمونی( جامعه ای هدفمند) ایجاد شود تا همه اعضا و ارگان های آن جامعه با یکدیگر هماهنگ باشند و بتوانند به درستی و در زمانی مشخص به آن هدف مد نظر دست پیدا کنند.

محسنی خاطرنشان کرد: جهاددانشگاهی یک شبکه در کل کشور است و رسالت تولید دانش، محصولات دانش بنیان و تحقق شعار سال را برعهده دارد. اکنون برای تحقق این فرایند در مجموعه جهاددانشگاهی نیازمند بکارگیری انسان های باهوش در تمامی نقاط این شبکه هستیم. یکی از این نقاط استان آذربایجان شرقی است. این استان از حیث تاریخی، تاثیرگذاری و تراکم جمعیتی نقش بسیار مهمی دارد.

به گفته وی، اکنون استان آذربایجان شرقی از حیث جایگاه علمی رتبه دوم کشوری را دارد و دومین دانشگاه ایران در این استان تاسیس شده است؛ این دانشگاه امروزه به عنوان یک دانشگاه مادر قلمداد می شود. همچین دانشگاه علوم پزشکی تبریز نسبت به دانشگاه های دیگر کشور از جمله دانشگاه های نوین در حوزه آموزش و پژوهش محسوب می شود. این پتانسیل ها برای استان آذربایجان شرقی یک مزیت به حساب می آید.

جذب نیروهای نخبه علوم انسانی و پزشکی

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی به سیناپرس گفت: اکنون برای اینکه ما بتوانیم در این زیست بوم تاثیر داشته باشیم، در سه حوزه علوم انسانی، علوم پزشکی و انرژی های پاک برنامه هایی را در دستور کار خود قرار داده ایم. متاسفانه در حوزه علوم انسانی تاکنون اقدامات اساسی انجام نشده یا بسیاری از کارها به صورت هوشمندانه نبوده اند به همین دلیل امروزه در کشور با چالش های اساسی در این حوزه مواجه هستیم. قاعدتا باید برای رفع آسیب های اجتماعی مراکز علمی و تخصصی به این حوزه ورود پیدا کنند. این مراکز باید آسیب ها را شناسایی و رصد کنند و راهکارهای علمی و در خور شان جامعه ایران ارائه دهند.

وی افزود: معمولا ماموریت پژوهشکده های استان ها، به صورت منطقه ای و استانی تعریف می شود اما پژوهشکده علوم انسانی استان آذربایجان شرقی، تنها پژوهشکده ای است که رسالت ملی دارد. این پژوهشکده در راستای رفع آسیب های اجتماعی کشور تاسیس شده و اعضای هیات علمی آن را نخبگان تشکیل می دهند. اغلب این پژوهشکده طبق فراخوان های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افراد مرتبط با رشته های فعالیتی خود را جذب می کند تا در این زمینه نیز حرفی برای گفتن داشته باشد.

محسنی اظهارداشت: طی یک دهه اخیر نیز به موضوع ناباروری به صورت ویژه ورود پیدا کرده ایم و اکنون یکی از مراکز و درمانگاه های استان و منطقه محسوب می شویم. قاعدتا جذب نیروی نخبه نیز در این مراکز ضروری است. این افراد در کنار ارائه خدمات اساسی باید علم را نیز تولید کنند. اکنون طبق فراخوان هایی که از سوی وزارت بهداشت، درمان و خدمات پزشکی انجام می شود این افراد مستعد را جذب می کنیم.

جذب نخبگان برای رفع مشکلات حوزه انرژی

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی به سیناپرس گفت: اکنون یکی از چالش های اساسی دنیا و کشور مربوط به حوزه انرژی است. در حال حاضر استان های گرمسیری با چالش های متعددی به علت کمبود برق مواجه هستند. این مشکل باعث شده تا اداره ها نیز ساعت کاری خودشان را تغییر دهند. اهمیت این موضوع سبب شد تا مرکزی به نام فناوری انرژی های نو در حوزه انرژی پاک و خورشیدی فعالیت خودش را آغاز کند. وظیفه و ماموریت اصلی این مرکز تولید نیروگاه های مختلف در سایزهای متفاوت است. قاعدتا این فعالیت باید قدرتمندتر شود.

وی افزود: در حال حاضر یکی از مشکلات اساسی در حوزه نیروگاه های خورشیدی، تولید سلول هایی است که قابلیت تبدیل نور به الکتریسیته را دارند؛ تولید ویفر(الکترونیک) این امکان را می دهد تا نور خورشید به الکتریسته تبدیل شود. اکنون تحقیقاتی در این زمینه صورت گرفته است اما هنوز به مرحله نرسیده ایم که به صورت مستقل آن را تولید کنیم. هرچند سالهاست که ما به این حوزه ورود پیدا کرده ایم اما متاسفانه تغییرات ارزی و سایر عوامل باعث شده اند تا این مهم محقق نشود و این سلول ها در اشکال مختلف وارد کشور شوند.

محسنی در پایان اظهارداشت: اکنون بکارگیری نخبگان در این حوزه در رشته های مختلف اعم از الکتریسته و مکانیک و رشته های مرتبط با آن نیز به صورت امریه سربازی یا بکارگیری و جذب فارغ التحصیلان در برنامه های اجرایی این مجموعه است.

گفتگو: بیتا اکبری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا