ایجاد اولین مرکز نوآوری روستایی کشور در غرب استان تهران

دکتر مهری‌سادات موسوی رییس این واحد به بهانه‌ی فرارسیدن چهل و دومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی در خصوص مهم‌ترین دستاوردهای شاخص جهاددانشگاهی علامه گفت: مهم‌ترین دستاورد واحد علامه توانمندسازی خانواده‌های آسیب‌پذیر است. با مدل نوآورانه‌ای که در این حوزه بدان دست یافته ایم و استفاده از پتانسیل و ظرفیت خیرین و صاحبان کسب و کارهای مختلف شناسایی شده، فرآیندی تعریف شده است که تعداد زیادی از افراد در استان تهران به واسطه آن توانسته‌اند تغییراتی در زندگی شخصی و خانوادگی خود ایجاد کنند.

وی افزود: هدف از انجام این کار در درجه اول با توجه به رسالتی که واحد بر خود فرض کرده، کاهش آسیب‌ها و مسایل اجتماعی و در درجه دوم حرکت در مسیر نوآوری اجتماعی است. مسایل اجتماعی چندعلیتی هستند و سرعت پیدایش آن ها بالاست. معطوف شدن به حوزه پیشگیری و علت‌های اساسی‌تر در سطح خرد و کلان می تواند اثرگذاری بهتر و سریع تری را به دنبال داشته باشد به همین دلیل تمرکز بر آن ها بسیار معقول‌تر به نظر می‌رسد و این واحد تلاش کرده در حد مقدورات متمرکز بر رفع برخی علل فرهنگی، اجتماعی، روانی و اقتصادی آسیب‌های اجتماعی شود.

دکتر موسوی با بیان این که بی‌توجهی به افراد در معرض آسیب و سیکل تولیدکننده آسیب موجب ناکارآمدی بیشتر مداخلات صورت گرفته در این حوزه می شود، گفت: ابتدا کار از توانمندسازی روانی- اجتماعی شروع شد. طراحی الگوهایی در راستای توانمندسازی و برگزاری کارگاه‌های مختلف در همین راستا، آغازگر ورود به فعالیت در این حوزه بود. از خانواده سالم، فرزندپروری تا بهبود کیفیت زندگی با سفر و … ولی این تلاش در خصوص گروه‌هایی که دغدغه اقتصادی داشتند چندان موثر واقع نمی‌شد.

وی ادامه داد: به همین دلیل در توانمندسازی خانواده‌های کودکان کار، زنان سرپرست، خانواده زندانیان و معتادان بهبود یافته بر بعد اقتصادی تمرکز ویژه‌ای صورت پذیرفت و از ظرفیت خیرین، فعالان اجتماعی، کارآفرینان اجتماعی، تسهیلگران، پیشرانان، بازاریابان و مددکاران در شبکه‌ای تعاملی با محوریت واحد برای عملیاتی کردن الگوی توانمندسازی بهره گرفتیم.

مرکز نوآوری و شتابدهی واحد علامه  اولین و تنها مرکز در یوسف‌آباد قوام

رییس جهاددانشگاهی علامه طباطبایی با اشاره به این که این واحد علاوه بر کلانشهر تهران در شهرستان های غرب استان تهران، خصوصا در شهرستان های ملارد، شهر قدس، شهریار و بهارستان فعالیت دارد، افزود: این واحد  در راستای ایجاد، توسعه و احیای کسب و کارهای خرد و خانگی در مناطق یاد شده ایفای نقش داشته است. مرکز نوآوری و شتابدهی واحد علامه در یوسف‌آباد قوام اولین مرکز و تنها مرکزی است که در آن منطقه خدمات ارایه می‌دهد. همچنین با همکاری شهرداری تهران مرکز تسهیل و توسعه کسب و کارهای خرد و خانگی را در تهران دایر کرده‌ایم.

دکتر موسوی اهداف راه‌اندازی این مرکز در کلانشهر تهران را ایجاد مرکزی جهت اجرای سیاست ها و برنامه های توسعه کسب و کارهای خرد و خانگی در کلانشهر تهران، هم‌افزایی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های اقتصادی و اجتماعی منطقه برای توسعه اشتغال با تاکید بر کسب و کارهای خرد و خانگی، کمک به تسهیل، راه‌اندازی و توسعه کسب و کارهای خرد و خانگی، همکاری و مشاوره جهت شبکه‌سازی کسب وکارهای خرد و خانگی، آموزش و مشاوره جهت ایجاد ظرفیت فروش محصولات کسب وکارهای خرد و خانگی، آموزش و مشاوره در حوزه اطلاع‌رسانی و تبلیغ محصولات و تولیدات کسب و کارهای خرد و خانگی، ارایه مشاوره‌های عمومی و تخصصی  تلفنی و حضوری در حوزه کسب و کارهای خرد و خانگی مختلف و استفاده بهینه از ظرفیت سایر برنامه‌های توسعه شهری نظیر برنامه‌های بازآفرینی شهری برای توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی اقشار نیازمند شغل و درآمد در منطقه است.

وی تاکید کرد: امید است به زودی این مرکز به عنوان الگویی برای کلانشهرهای ایران شناخته شده و در مراکز استان ها  نیز مراکزی به همین سبک ایجاد و فعالیت کند.

دکتر موسوی در ادامه به تشکیل صندوق قرض‌الحسنه اشتغالزایی ایسار ذیل صندوق قرض الحسنه دانشجویان ایران اشاره نمود که در راستای تامین مالی شبکه های کسب و کار خرد و خانگی و پایدارسازی آنان و فعالیت در حوزه ایجاد، توسعه، احیا یا پایدارسازی کسب و کارهای خرد و خانگی گام های موثری برداشته است.

رییس جهاددانشگاهی علامه طباطبایی بیان کرد: همچنین با توجه به ضعف آموزش‌های مهارتی در شهرستان های غرب استان تهران، این واحد در مرکز بلند مدت و مراکز آموزشی کوتاه مدت خود در این مناطق، فرصت مهارت‌آموزی را برای ساکنان آن مناطق فراهم کرده است.

وی افزود: سیاست جهاددانشگاهی علامه طباطبایی دی سال های اخیر این بوده است که با توجه به ارایه خدمات قابل قبول و مورد نیاز سازمان های مختلف و مردم، زمینه تعامل مناسب را با مسئولان در مناطق فعالیت خود فراهم آورد. همین امر موجب شده است که بتوانیم در شهرستان ملارد و استان تهران از فضاهای پیشنهادی برخی سازمان ها و خیرین جهت پیشبرد اهداف واحد بهره‌مند شویم و تلاش می‌کنیم با همین رویه اعتمادسازی و ارایه خدمات در راستای رفع مسایل و مشکلات مبتلا به جامعه و سطح همکاری ها را ارتقاء ببخشیم.

ایجاد اولین مرکز نوآوری روستایی کشور در غرب استان تهران

دکتر موسوی، واحد علامه را جزء پیشگامان حوزه نوآوری اجتماعی دانست و گفت: واحد علامه با دارا بودن اولین مرکز نوآوری روستایی کشور در غرب استان تهران (شهرستان ملارد) توانسته است در زیست بوم نوآوری استان تهران(شهرستان ملارد دارای بزرگترین شهرک صنعتی خصوصی کشور بوده و برنامه ای برای احداث ۲پارک ملی فناوری و پزشکی در دستور کار خود دارد) نقش آفرینی موثری داشته باشد.

رییس جهاددانشگاهی علامه طباطبایی اظهار کرد: برگزاری رویدادهای ترویجی به صورت مجازی و دوره های بوت کمپ شتابدهی از مهمترین فعالیت‌های منش (مرکز نوآوری و شتابدهی) این واحد است که توانسته است فعالیت خود را در همین زمینه در دانشگاه علامه طباطبائی، مرکز تسهیل و توسعه کسب و کارهای خرد و خانگی و در منش گسترش دهد.

وی با اشاره به این که واحد علامه طباطبایی، کنشگری در حوزه نوآوری اجتماعی و پایه گذار اولین رویداد تخصصی نوآوری اجتماعی در دانشگاه علامه طباطبائی با عنوان "رادمان" (راهکارآفرینی درمسائل اجتماعی نوین) با نگاه مساله محوری و حل مسائل اجتماعی با رویکرد نوآورانه بوده است، گفت: این بستر(platform) توانایی نقش‌آفرینی در زیست‌بوم نوآوری و ارایه محصولات و خدمات خلاق فرهنگی و دانش بنیان نرم را در جهاددانشگاهی خواهد داشت.

وی تصریح کرد: مرکز نوآوری و شتابدهی واحد علامه طباطبائی به عنوان یکی از ارکان برگزاری و نماینده جهاددانشگاهی در اولین گردهمایی فعالان نوآوری اجتماعی ایران است که با حمایت ستاد نوآوری و پیشرفت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) برگزار می شود و در آن به ارایه موضوعات مرتبط در پنل تخصصی و ارایه(TED) می پردازد.

در پایان دکتر موسوی اشاره کرد: گام هایی نیز جهت ارایه راهکار در جهت هموارسازی اشتغال دانش آموختگان و دانشجویان علوم انسانی ذیل طرح مدرسه اشتغال علامه طباطبائی (سماع)، شبیه به مدرسه اشتغال دانشگاه شریف ویژه رشته های علوم انسانی و اجتماعی برداشته شده که امید است در آینده به ثمر بنشیند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا