ناآگاهی نیمی از والدین از سلامت چشم کودکان خطرناک است

به گزارش سیناپرس، در برخی از خانه‌ ها، تابستان ممکن است به معنای اختصاص زمان بیشتری برای کودکان باشد و از جمله نگرانی ‌هایی که با تابستان همراه است صرف ساعت‌ های طولانی توسط کودکان در بازی با دستگاه‌های دیجیتال، بازی‌های ویدیویی و تلویزیون و اختصاص زمان کمتری در خارج از منزل است که به چشم‌ هایشان آسیب می‌ زند.

در این راستا، نظرسنجی ملی درباره سلامت کودکان در دانشگاه بهداشت میشیگان نشان می ‌دهد که فقط نیمی از والدین می‌ دانند که تماشای صفحه نمایش تأثیر عمده ‌ای بر سلامت چشم فرزندشان دارد.

سارا کلارک (Sarah Clark) مدیر این نظرسنجی می گوید: بسیاری از والدین ممکن است از مشکلات سلامتی کوتاه و بلند مدت مرتبط با نگاه کردن طولانی به صفحه نمایش، از جمله تأثیر آن بر چشم کودکان آگاه نباشند. او می افزاید، یافته ‌های تحقیقات ما نشان می ‌دهد که برخی از والدین ممکن است تصور نادرستی از فعالیت ‌هایی داشته باشند که بر سلامت چشم و بینایی فرزندشان تأثیر می ‌گذارد.

برخی از کارشناسان به ترکیب افزایش زمان نگاه کردن به صفحه نمایشگر و گذراندن زمان کمتر در خارج از منزل به عنوان عواملی اشاره کرده اند که ممکن است کودکان را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به نزدیک بینی قرار دهد که می تواند منجر به مشکلات جدی چشمی در آینده شود. میزان نزدیک بینی در کودکان در ۳۰ سال گذشته به طور چشمگیری افزایش یافته است. به گفته محققان، گذراندن زمان در فضای باز از نزدیک بینی محافظت می کند.

کلارک در ادامه توضیح داد: کودکان باید حداقل یک تا دو ساعت در روز را در فضای باز وقت بگذارند زیرا قرار گرفتن در معرض نور طبیعی برای رشد چشم مفید است. والدین باید قوانین خانواده را به گونه ای اجرا کنند تا اطمینان حاصل شود که کودکان در طول روز یک دوره زمانی طولانی بدون صفحه نمایشگر دارند. این موضوع به ویژه در طول ماه های تابستان که مدارس تعطیل هستند بسیار مهم است.

اولیویا کیلین (Olivia Killeen) پزشک متخصص چشم در مورد این گزارش گفت: زمان مهمی است که در مورد خطرات نزدیک بینی برای کودکان تصمیمی بگیریم زیرا کودکان مبتلا به این بیماری اغلب به مرور زمان نزدیک ‌بین ‌تر می ‌شوند. سن شروع نزدیک بینی مهم ترین پیش بینی کننده نزدیک بینی شدید در مراحل بعدی زندگی است.

محققان اعلام کردند: یکی دیگر از موارد نادیده گرفته شده سلامت چشم، محافظت از چشمان کودکان در برابر نور شدید خورشید است. کمتر از یک سوم از والدین شرکت‌ کننده در نظرسنجی می ‌گویند استفاده از عینک آفتابی در خارج از منزل تأثیر عمده‌ای بر بینایی و سلامت چشم کودکان دارد، به طوری که تنها دو نفر از هر پنج فرزندشان در بیرون از منزل از عینک استفاده می ‌کنند.

کلارک در این باره می ‌گوید: در واقع، وقتی کودکان در خارج از منزل هستند، باید از عینک آفتابی یا کلاه‌های لبه‌ دار استفاده کنند تا خطر آسیب اشعه ماوراء بنفش را کاهش دهند چراکه این امر می ‌تواند به مشکلات چشمی در سنین بالاتر منجر شود.

بسیاری از والدینی که در این نظرسنجی شرکت کردند، مراحلی را که به حداقل رساندن صدمات چشمی در حین فعالیت‌ هایی که شامل خطر برخورد اشیا با چشم کودک است، نادیده می‌ گیرند به طوری که فقط کمتر از یک سوم والدین می ‌گویند که کودکشان در طول ورزش‌های تماسی از عینک محافظ استفاده می ‌کند.

به گزارش سیناپرس، خیره شدن به صفحه نمایش رایج ترین عاملی است که والدین به عنوان موضوع تأثیرگذار بر بینایی و سلامت چشم کودکان می شناسند اما خواندن در نور ضعیف، میزان نزدیکی کودکان به تلویزیون، رژیم غذایی نامناسب و نور آبی صفحه نمایش نیز از جمله عوامل مهم دیگر هستند.

از هر هفت والدین یک نفر می گویند که فرزندشان در دو سال گذشته آزمایش بینایی انجام نداده و به چشم پزشک مراجعه نکرده است. کلارک معتقد است که کودکان باید حداقل هر دو سال یک بار آزمایش بینایی انجام دهند تا مطمئن شوند که چشم ها به درستی رشد می کنند.

مترجم: مهنوش فلاحی پناه
منبع: newswise
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا