آغاز پروژه نوآورانه تولید لوله مغزی سیار برای عملیات درون‌چاهی در جهاددانشگاهی

سیدحمید هاشمی در خصوص این دستاورد گفت: استفاده از لوله مغزی سیار به جای دکل‌های حفاری به‌منظور انجام خدمات و تعمیرات به‌علت کوچک و سیار بودن این تجهیز، به کارگیری نیروی انسانی کمتر، سهولت در انجام عملیات روی چاه، قابلیت، راندمان و سرعت عمل بیشتری دارد.

وی بیان کرد: استفاده از این فناوری هزینه کمتر و منافع بیشتری برای صنعت نفت دارد. رشد سریع به کارگیری این فناوری در سال‌های اخیر و پیش بینی بازار رو به گسترش این محصول از یک سو، زمان انتظار طولانی برای دریافت سفارش‌های خریداری شده در حالت معمول به‌عنوان یک عامل تشویق‌کننده برای تولید داخلی آن بیان می‌شود.

هاشمی ادامه داد: تحریم‌های ظالمانه علیه ایران سبب شد که امکان خرید و دسترسی به کلاف لوله مغزی سیار که یک ابزار پر مصرف در صنعت نفت است، با مشکل جدی مواجه شود. از این‌رو جهاد دانشگاهی وابستگی کشور به این محصول را از سال‌ها پیش پیش‌بینی کرده بود و پیشنهاد بومی‌سازی دانش فنی تولید داخلی آن را به دولت ارایه کرد که با حمایت‌های شرکت ملی نفت، معاونت علمی و تحقیقاتی ریاست جمهوری و مدیریت پشتیبانی ساخت و تأمین کالا مورد توجه و اقدام قرار گرفت و قرارداد تولید بار اول آن در کشور با جهاد دانشگاهی منعقد شد.

به گزارش جهاد دانشگاهی تهران، مدیر پروژه تولید بار اول کلاف لوله مغزی سیار در جهاد دانشگاهی تهران تصریح کرد: اگر چه فعالیت‌های تولید هنوز در مراحل آغازین است، ‌اما پژوهش‌ها و ارزیابی‌های انجام شده از صنایع کشور، آینده روشنی را برای این محصول تصویر می‌کند. این طرح با پشتیبانی و حمایت دستگاه‌های دولتی و همکاری صنایع بزرگ تولید فولاد و لوله‌سازی کشور، با اطمینان در جهاد دانشگاهی به‌عنوان زیست بوم نوآوری نخبگان ایران به موفقیت و خودکفایی منجر خواهد شد.

وی گفت: با به کارگیری دانشمندان و جوانان نخبه کشور، همکاری و هماهنگی با صنایع توانمند میهن، کسب موافقت و حمایت دولت و استفاده از تخصص و تجربیات ارزشمند شرکت ملی حفاری ایران و شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب این محصول مدل همکاری نوآورنه‌ای را برای اجرا فراهم کرده‌ایم که می‌تواند بستر تحقق و تولید بسیاری از طرح‌های فناورانه کلان مورد نیاز در ایران اسلامی باشد.

هاشمی با بیان این‌که اجرای این طرح ۲۸ ماه به طول خواهد انجامید، افزود: بر اساس نقشه راه تدوین شده، پس از تولید نخستین نمونه‌ها و دریافت تاییدیه کیفیت از تست میدانی توسط واحدهای عملیاتی شرکت ملی نفت ایران، تولید انبوه این تجهیز توسط شرکت لوله‌ساز همکار آغاز می‌شود.

هدف گذاری برای تأمین نیاز داخلی و صادرات به کشورهای نفت‌خیز همسایه

مدیر این پروژه در جهاد دانشگاهی تهران ابراز امیدواری کرد که با تولید این لوله، علاوه‌بر رفع نیاز شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های خصوصی فعال در این زمینه، امکان صادرات آن به کشورهای نفت‌خیز همسایه وجود داشته باشد. البته بر اساس توافق انجام شده این فناوری پس از تایید عملکرد توسط بهره‌برداران از طریق شرکت صنعتی لوله‌ساز تولید انبوه، تجاری و وارد بازار منطقه می‌شود.

وی درباره مشکلات موجود بر سر راه تولید گفت: مشکلات و موانع در شرایط حاضر شامل فرآیندهای اداری و مقرراتی کشور است که تا حدی از سرعت مطلوب برخوردار نیست. همان طور که پیش از این بیان شد اثبات توانمندی جهاد دانشگاهی و پژوهشگران و فناوران ایرانی و در نهایت پذیرش پیشنهاد تولید این محصول بطور خاص در کشور هشت سال زمان برده است تا سرمایه‌گذار و پشتیبان، صنعت‌گران و مصرف‌کنندگان با جهاد دانشگاهی هم عقیده و هماهنگ شوند و مشارکت جدی کنند و این علاوه‌بر از دست رفتن فرصت‌ها، هزینه‌های فراوانی را به طرف‌های این همکاری اعمال می‌کند.

مدیر پروژه تولید بار اول کلاف لوله مغزی سیار در جهاد دانشگاهی تهران بیان کرد: در این مدت طولانی علاوه‌بر از دست رفتن فرصت‌ها، باعث بوجود آمدن محدودیت ‌های بیشتر، ظهور رقبای منطقه‌ای، صرف هزینه‌های فراوانی برای طرف‌های این همکاری شده است.

هاشمی افزود: ریسک‌پذیری پایین مشارکت‌کنندگان و انتقال همه هزینه‌ها و جریمه‌ها به جهاد دانشگاهی از دیگر مشکلات این قبیل طرح‌های بزرگ و نوآورانه است. اشتیاق به کارهای معمول و نداشتن علاقه به رویکردهای جدید و نوآورانه مانع اصلی شروع و به سرانجام رسیدن این پروژه‌ها برای نجات کشور از وابستگی‌های تخصصی و فناورانه و مقابله با تحریم‌های ظالمانه است.

وی گفت: این پروژه به‌صورت مطالعاتی از حدود سال ۱۳۹۳ در جهاد دانشگاهی تهران آغاز شد و پس از انجام پژوهش و کسب اطلاعات فنی، هم‌اکنون در مرحله تکمیل فناوری و تولید قرار دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا