ابتکار: احداث پتروشیمی مکران منوط به ارزیابی دقیق زیست محیطی است

به گزارش ایرنا از سازمان محیط زیست، معصومه ابتکار در نشست مشترک با اکبر ترکان مشاور رییس جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی کشور در مورد طرح احداث پتروشیمی و مجتمع فولادی در سواحل مکران در منطقه آزاد چابهار اظهار کرد: رویکرد دولت تدبیر و امید بر اجرای فعالیت های صنعتی و عمرانی بر اساس ملاحظات جامع و آمایش سرزمینی است.
وی بیان کرد: هرگونه توسعه در کشور باید بر اساس ظرفیت زیستی مناطق صورت گیرد و نباید همچون سال های گذشته فشارهای سیاسی بر اجرای تصمیمات سایه افکند.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: نگرانی ما از این دو صنعت آلاینده و نیازمند آب، وسعت محدود گردش آب و وجود جنگل حرا و زیستگاه های حساس منطقه است.
ابتکار با بیان اینکه مخالف توزیع فعالیت های صنعتی در سواحل نیستیم، بر لزوم انجام ارزیابی استراتژیک در منطقه آزاد چابهار برای اجرای هر طرح توسعه ای تاکید کرد و افزود: این امر می تواند در این زمینه راه گشا باشد.
ابتکار بیان کرد: اثرات تجمعی فعالیت های صنعتی در واحل مکران و چابهار با جاذبه گردشگری و بار معیتی بالا، ما را نگران می کند و باید با نظارت سازمان حفاظت محیط زیست برای تک تک طرح های ارای شده از سوی مناطق آزاد، ارزیابی دقیق زیست محیطی صورت گیرد و به جای تجمیع این صنایع در سواحل مکران، از ظرفیت سایر ماطق حاشیه سواحل دریای عمان بهره گیری شود تا فشار بر خلیج چابهار کم شود.
معاون رییس جمهور با اشاره به تغییرات آب و هوایی در جهان و پیشروی آب به طرف سواحل، ارزیابی های کنوانسیون تغییرات آب و هوا را خطاب به مدیران ارشد مناطق آزاد یادآور شد و گفت: بر این اساس، ظرف پنج تا 20 سال آینده سواحل افزایش سطح دریاها را تجربه خواهند کرد و تمام شهرهایی که با دریای آزاد ارتباط دارند تحت تاثیر بالا آمدن سطح آب دریاها قرار خواهند گرفت.
ابتکار با اشاره به آسیب هایی که بر ارکان محیط زیست ایران در حوزه آب و خاک و هوا وارد شده است، افزود: توسعه مناطق باید بر اساس آمایش سرزمین و مبتنی بر مطالعات راهبردی زیست محیطی باشد.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست خواستار انجام مطالعات کلان راهبردی در مناطق آزاد کشور شد و از مقامات ارشد سازمان مناطق آزاد خواست ارزیابی استرتژیک را دنبال کنند.
ابتکار اظهار کرد: مناطق آزاد باید استاندارد جدیدی از مباحث توسعه ای را مطرح کند و در اجرای مطالعات و ارزیابی های زیست محیطی و نظارت، الگوی سایر نقاط کشور شود.
در این نشست مشترک که اکبر ترکان دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی کشور با اشاره به طرح جامع فولاد کشور که توسط سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) تهیه شده است، گفت: بر اساس این طرح جامع، توسعه فولادی کشور باید در منطقه جنوب و جنوب شرقی صورت گیرد و سواحل خلیج فارس و دریای عمان از مهمترین مناطق هدف برای توسعه صنایع فولادی است.
وی با تاکید بر اینکه باید توازن منطقه ای در جنوب شرقی کشور رخ دهد، درخواست سازمان مناطق آزاد کشور مبنی بر احداث مجتمع پتروشیمی و مجتمع فولادی در سواحل مکران در منطقه آزاد چابهار را مطرح و آن را لازمه توسعه صنعتی جنوب شرقی کشور بر اساس آمایش سرزمینی عنوان کرد.
ترکان در ادامه با اشاره به مخالفت محیط زیست استان، خواستار اعلام نظر قطعی سازمان حفاظت محیط زیست در مورد احداث این دو مجتمع صنعتی در سواحل مکران شد.
هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان در این نشست با تاکید بر اینکه سند آمایش این استان هنوز نهایی نشده است، گفت: به رغم اینکه توسعه صنعتی در این استان یک الزام است، توسعه پایدار به دور از هرگونه فشار بر مجموعه اکولوژیک منطقه را دنبال می کنیم.
وی با بیان اینکه به دنبال آن هستیم که صنعت منطقه پیشرفت کند، گردشگری منطقه به خوبی مدیریت و محیط زیست و توسعه پایدار در استان دنبال شود، خواستار اجرای طرح جامع توسعه سواحل مکران و بازنگری در فعالیت منطقه آزاد چابهار با نگاه دقیق و کارشناسی شد.
سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این نشست، ایجاد مجمتع فولادی و پتروشیمی به عنوان صنایع نیازمند آب و آلاینده در چابهار و سواحل مکران را در تعارض با ملاحظات زیست محیطی منطقه عنوان کرد و با تاکید بر اینکه منطقه تحمل این فشار اکولوژیک را ندارد، گفت: در احداث این مجتمع ها، توسعه صنعتی و تولید مهمترین توجیه بوده و مسایل اجتماعی و ارزیابی زیست محیطی به خوبی رعایت نشده است.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه توسعه در مناطق آزاد، بر اساس درخواست سرمایه گذار انجام می شود نه بر اساس طرح آمایش سرزمینی و ارزیابی های زیست محیطی، خواستار بازنگری در فعالیت و چارچوب توسعه در مناطق آزاد کشور شد و تاکید کرد: سیمای توسعه صنعتی تجاری و اقتصادی مناطق آزاد باید به طور شفاف مشخص شود.
محمودی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان نیز در این نشست با اشاره به همکاری و تعامل این سازمان برای توسعه صنعتی جنوب شرقی کشور برای رهایی از محرومیت ها، در مخالفت با این طرح ها گفت: آب یک عنصر حیاتی در سواحل مکران است و خلیج مکران ظرفیت تحمل پشتیبانی از ایجاد مجتمع فولادی و پتروشیمی را ندارد.