عملکرد مغز در پاسخ به زبان مادری، برای همه مردم دنیا مشابه است

به گزارش سیناپرس، بر اساس مقاله ای که اخیرا در نشریه جهانی و معتبر Nature Neuroscience منتشر شده است، فعالیت عصبی که توسط 45 زبان مختلف در مغز ایجاد می شود، الگویی مشترک دارد.

اگرچه نزدیک به 7000 زبان فعال در سراسر جهان وجود دارد، درک ما از نحوه یادگیری و پردازش زبان در مغز تا پیش از این تنها بر اساس مطالعه زیرمجموعه بسیار کوچک تری از این زبان ها شکل گرفته است.

در راستای تقویت درک بشر از چنین فرایندی، محققانی از موسسه فناوری ماساچوست مشهور به MIT و همچنین دانشگاه هاروارد آمریکا، تحقیقی را انجام داده اند که در آن این موضوع بررسی شده که آیا برای 45 زبان مختلف بین المللی که در 12 خانواده قرار می گیرند، پاسخ‌های مغزی مشترکی وجود دارد یا خیر. 

به گزارش سیناپرس، آن ها بدین منظور و برای هر زبان، گزیده‌ای از داستان «آلیس در سرزمین عجایب» را که به زبان مادری افراد ترجمه شده بود، مورد نظر ترجمه شده بود، پخش کردند و سپس واکنش ها و الگوهای مغزی این افراد را بررسی نمودند.

نتایج این بررسی ها نشان دادند همه زبان‌های مادری، مناطق بزرگی از قشر پیشانی، گیجگاهی و جداری چپ مغز را فعال می‌کنند. 

طبق این نتایج، پاسخ‌های این شبکه مرتبط با زبان در نیمکره چپ مغز، قوی‌تر و بیشتر از نیمکره راست بود، زیرا آزمودنی‌ها به داستان‌های مختلفی به زبان مادری خود گوش می‌دادند. 

به گزارش سیناپرس، این شبکه در هنگام گوش دادن به زبان‌های مادری نسبت به هنگام انجام یک فعالیت مربوط به حافظه کاری فضایی یا یک کار حسابی پاسخگوتر بود. این موضوع نشان می‌دهد که این شبکه، محل رایج برای پردازش زبان انتخابی است.

محققان در انتهای این پژوهش اظهار داشته اند: این یافته ها، اولین گام در بررسی عمیق‌تر پردازش عصبی زبان‌های مختلف است که به گروه‌های بزرگ‌تری از گویشوران بومی برای هر زبان نیاز دارد.

ترجمه: رهاامیدوار
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا