وجود ارتباط قوی بین معنویت و سلامت بیماران سرطانی

محققان امریکایی در یک پروژه تحقیقاتی گسترده دریافتند که ارتباطی قوی بین معنویت و سلامت بیماران سرطانی وجود دارد. اعتقادات مذهبی به این افراد کمک می کند تا از بهبود وضعیت جسمی، روحی و سلامت اجتماعی بیشتری برخوردار شوند.

محققان در بررسی و تجزیه و تحلیل سه بخشی این پژوهش ها دریافتند که ارتباطی قوی بین معنویت و سلامت بیماران سرطانی وجود دارد. در بخش اول این بررسی ها، یک تیم از محققان آمریکایی بر سلامت جسمانی این بیماران متمرکز شدند. در گزارش بیماران آمده است که اعتقادات مذهبی و معنویت در بهتر شدن سلامت جسمی، افزایش توانایی های بیشتر در انجام کارهای روزانه و علائم فیزیکی کمتر به سرطان و درمان موثر بوده است.

دکتر هدر جیم (Heather Jim) یکی از دانشمندان فعال در مرکز سرطان مفیت (Moffitt Cancer Center) در تمپا (Tampa) واقع در ایالت فلوریدای ایالات متحده امریکا است. او در رابطه با ارتباط بین معنویت و سلامت بیماران سرطانی می گوید: « این روابط به طور ویژه باعث قوی شدن بیمارانی می شود که جنبه های معنویت و عطوفت بیشتری از دین و مذهب را تجربه کرده اند و آن را به عنوان حس و هدف زندگی و همچنین اتصال به یک منبع معنوی بزرگتر پذیرفته اند. »

دکتر جیم در توضیحات بیشتر در این رابطه اشاره می کند ، بیمارانی که جنبه شناختی بیشتری از دین و معنویت را با توجه به اعتقادات مذهبی و یا معنوی خود دریافت کرده باشند ، از سلامت جسمی بیشتری نیز برخوردار خواهند شد.

در بخش دوم این تجزیه و تحلیل ها ، محققان به بررسی سلامت روانی بیماران پرداختند. این تیم تحقیقاتی از این بخش بررسی ها دریافتند که جنبه های عاطفی دین و معنویت به شدت نسبت به جنبه های رفتاری شناختی و یا نسبت به جنبه های دیگر مذهب و معنویت با سلامت مثبت روان همراه بوده است.  

جان سالسمن (John Salsman) از دانشکده پزشکی فینبرگ دانشگاه نورث وسترن (Northwestern University’s Feinberg School of Medicine) در شیکاگوی ایالات متحده امریکا نیز از دیگر افراد فعال در این پروژه بوده است. او نیز در این رابطه می گوید: « سلامت معنوی با اضطراب ، افسردگی یا نگرانی کمتری همراه بوده است. »   

بخش سوم بررسی ها به ارتباط سلامت اجتماعی و یا ظرفیت بیماران برای حفظ نقش های اجتماعی و عکس العمل در برابر بیماری پرداختند.

آلن شرمن (Allen Sherman) از دانشگاه آرکانزاس علوم پزشکی (University of Arkansas for Medical Sciences) در لیتل راک واقع در ایالت آرکانزاس (Arkansas) ایالات متحده امریکا درباره ارتباط معنویت و سلامت بیماران می گوید: « ما دریافتیم ، بیمارانی که از سلامت معنوی قوی تری برخوردارند ، سلامت اجتماعی بهتری نیز دارند. در مقابل کسانی که با اعتقاد خود در برابر بیماری مقابله می کنند با شانس کمتری روبرو می شوند. »

محققان در نهایت به این نتیجه رسیدند که نقش مذهب و معنویت برای بیماران و بازماندگان در مدیریت تجربه سرطان بسیار مهم است و افرادی که با در اختیار داشتن معنویت به مقابله با بیماری می روند موفق تر خواهند بود.

در خاتمه قابل ذکر است که این تحقیقات و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله سرطان (journal CANCER) به چاپ رسیده و قابل دسترسی است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا