شناسایی آسیب بافتی ناشی از کووید 19 با بیوبسی پوست

به گزارش سیناپرس، با استفاده از نمونه‌ های بیوپسی پوست، محققان گروه پزشکی بخش هماتولوژی و انکولوژی دانشکده پزشکی ویل کورنل در نیویورک آمریکا دریافتند که بیماران مبتلا به کووید-19 شدید، لخته ‌هایی در رگ‌ های خونی شریانی و سیاهرگی پوست داشتند که طبیعی به نظر می‌ رسید. این مسئله در پوست بیماران مبتلا به انواع دیگر بیماری ‌های عفونی ریوی شدید، یا در افراد مبتلا به کووید-19 خفیف یا متوسط دیده نشد.

محققان در این مطالعه، نشان داده اند بیوپسی پوست که یک روش کم تهاجمی و ساده است، می ‌تواند به ارزیابی آسیب بافتی مرتبط با کووید-19 و همچنین به تمایز این آسیب ‌شناسی عروق خونی از سایر اشکال بیماری ‌های شدید تنفسی کمک کند. پیش از این مطالعه، روش ‌های تهاجمی مانند بیوپسی عصب، کلیه یا ریه مورد نیاز بود.

محققان نمونه‌ های بیوپسی 15 بیمار را که تحت مراقبت ‌های ویژه مبتلا به کووید-19 بودند و شش بیمار با علائم خفیف تا متوسط کووید-19، مانند تب، لرز، سرفه، یا تنگی نفس جمع‌ آوری کردند. به گزارش سیناپرس، نمونه ‌های بیوپسی از 9 بیمار بستری با بیماری شدید یا بحرانی تنفسی یا کلیوی که قبل از دوران پاندمی کووید-19 فوت کرده بودند نیز در این مطالعه گنجانده شد.

مشکل موسوم به میکروترومبی در 13 نفر از 15 بیمار مبتلا به کووید-19 شدید شناسایی شد. هیچ میکروترومبی در بیوپسی بیماران مبتلا به کووید-19 خفیف تا متوسط، و بیماران قبل از کووید-19 مبتلا به بیماری شدید تنفسی یا بیماری کلیوی مشاهده نشد. به گزارش سیناپرس، این احتمال وجود دارد که این تغییرات ریز رگی ممکن است یک ویژگی منحصر به فرد اختلال تنفسی کووید 19 در مقایسه با سایر بیماری های حاد تنفسی باشد.

یک پروتئین ضد ویروسی به نام MxA که قادر به جلوگیری از رشد SARS-CoV-2 است، در هر شش بیمار مبتلا به کووید-19 خفیف تا متوسط یافت شد که نشان می ‌دهد سیستم ایمنی آن ها در مقابل تنها دو بیمار مبتلا به کووید شدید تا بحرانی، همچنان فعالانه با ویروس مبارزه می‌ کند.

محققان گفته اند :این نتایج پیامدهای بالینی دارند. اگرچه داروهای ضد انعقاد در دوران پیش از کووید-19 در ذات الریه های مرتبط با سپسیس، برای کاهش ترومبوآمبولی عروق بزرگ استفاده می شد، اکثر کارآزمایی های تصادفی شده تا به امروز نشان داده که این درمان برای بیماران بستری در بیمارستانی که به سندرم تنفسی حاد کووید 19 شدید مبتلا هستند، سودمند نبوده است. به گزارش سیناپرس،این داروها ممکن است قادر به کاهش ترومبوز ریزرگ‌های موجود در عفونت SARS-CoV-2 نباشند.

پژوهشگران اظهار داشته اند: شناسایی زودهنگام عوامل مرتبط با کووید 19 شدید با استفاده از بیوپسی ساده پوست در بیماران در مراحل اولیه عفونت SARS-CoV-2 ممکن است به شناسایی افراد در معرض خطر پیشرفت حاد بیماری و کووید طولانی کمک کند و امکان را برای مداخلات هدفمند اولیه فراهم کند.

به گزارش سیناپرس، یافته های تحقیقاتی آن ها در مجله American Journal Of Pathology منتشر شده اند.