گزارش تصویری از موزه امپراتوری هلند

موزه ریکس (Rijksmuseum) * آمستردام در سال 1800 میلادی پایه گذاری شد و در حال  حاضر با دارا بودن مجموعه ای بیش از یک میلیون اثر هنری – تاریخی بزرگ ترین موزه کشور هلند محسوب می شود . گفتنی است این موزه در ابتدا در شهر لاهه قرار داشت ولی هشت سال پس از تاسی یعنی در سال 1808 میلادی به شهر آمستردام منتقل شد . این موزه به موزه امپراتوری نیز شهرت دارد زیرا واژه ریکس در زبان هلندی به معنی امپراتور است .

 وجود تعداد زیادی از تابلو های نقاشی بسیار ارزشمند از هنرمندان نامی و مشهور دنیا باعث شهرت بین المللی این موزه شده است. برای نمونه در این موزه بیست تابلو از رامبراند مورد نمایش قرار گرفته است که تابلو دیدار شبانه او یکی از اصلی ترین و مهترین گنجینه های موزه به حساب می آید. رامبراند در این تابلو با هنرمندی تمام  تعدادی از جنگجویان را به تصویر کشیده است. موزه ریکس علاوه بر تابلوهای نفیس نقاشی، از تعداد زیادی آثار هنری و مجسمه های ارزشمند و نفیس قرون وسطی و آثاری از سده های هجده و نوزده میلادی هلند برخوردار است . در مجموع بیش از یک میلیون شی هنری در این موزه نگهداری می شود که عموما به هنر و فرهنگ اروپا تعلق دارند البته بخش کوچکی نیز به هنر آسیائی اختصاص داده شده است .

آن چه که به عنوان ساختمان امروزی موزه و گالری های ان مشاهده می شود در سال 1835 میلادی تاسیس شد ، البته این موزه یک دوره ده ساله مرمت و نوسازی بسیار پرهزینه را در فاصله سال های 2003 تا 2013 میلادی پشت سر گذاشته است که برای انجام این مهم ، بودجه ای برابر با 375 میلیون یورو تخصیص داده شد .

*در زبان هلندی Rijk به معنای امپراتوری است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا