بررسی تاثیر آلودگی هوا بر سلامت با کمک سلول‌های بنیادی

انسان در معرض مواد مصنوعی تولیدشده توسط فرآیندهای مختلف صنعتی است؛ بسیاری از این مواد می‌توانند باعث بروز بیماری‌های حاد یا مزمن در انسان شوند. درنتیجه، تست‌های سنجش سمی بودن برای تعیین خطرات بالقوه این آلاینده‌ها یک نیاز فوری محسوب می‌شوند.

پیش از این از سلول‌های بنیادی در حوزه سم‌شناسی استفاده شده بود؛ اما محققان مرکز تحقیقات علوم محیط زیست چین، آکادمی علوم چین (CAS) و دانشگاه کالیفرنیا در سن دیه‌گو (UCSD) در تحقیقات اخیر خود موفق شدند از سلول‌های بنیادی برای ارزیابی اثرات سمیت عصبی (نوروتوکسیسته) آلاینده زیست محیطی بیسفونل آ (BPA) استفاده کنند. این ترکیب با بروز بیماری قلبی، دیابت و اختلال رشد و نمو انسان در ارتباط است.

ترکیبی از روش‌های بیوشیمیایی و مبتنی بر سلول برای ارزیابی مشخصات بیان ژنی در طول تفکیک سلول‌های بنیادی جنینی موش پس از قرار گرفتن در معرض بیسفونل آ مورد استفاده قرار گرفت.

محققان موفق به تشخیص و اندازه‌گیری سمیت بیسفونل آ (BPA) در لایه‌های اولیه از قبیل آندودرم و اکتودرم شدند.

به گفته پروفسور فرانچسکو فایولا، سرپرست تیم تحقیقاتی، برخلاف روش‌های آزمایشگاهی و تست‌های حیوانی، سلول‌های بنیادی جنینی مزایای متعددی دارند، چراکه از قابلیت رشد بطور نامحدود در ظروف آزمایشگاهی و توانایی رشد و تبدیل شدن به هر نوع سلول بدن انسان برخوردار هستند؛ بنابراین می‌توان از سلول‌های بنیادی جنینی برای توسعه روش‌های تشخیص سمیت بدون نیاز به انجام آزمایش بر روی حیوانات استفاده کرد.

نتایج این مطالعه در مجله Journal of Environmental Sciences منتشر شد.