تاسیس پردیس علم و فناوری خودرو همکاری دانشگاه و صنایع خودرو را تقویت می‌کند

 علی خیرالدین در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری مشترک مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودروسازی سایپا و دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل و تولید خودرو هیبریدی شاهین افزود: در شرکت های بزرگ خودروسازی حدود ۶ درصد از فروش این صنایع به تحقیق و توسعه اختصاص داده می شود، نمی دانم که در ایران این رقم چند است.

وی تاکید کرد: بخشی از فروش صنایع  را باید برای  توسعه و تحقیق در نظر بگیریم. در قانون جهش تولید دانش بنیان صنایع و شرکت های بزرگ هر عددی را که برای  تحقیق و توسعه سرمایه گذاری کنند به عنوان اعتبار مالیاتی برای آنها حساب خواهد شد و حتی می توانند آن را به سال های آینده موکول کنند.

معاون وزیر علوم همچنین گفت: توجه به پتنت و ثبت اختراع هم موضوع مهمی است، شرکت تویوتا روزانه حدود ۹ ثبت اختراع دارد و این عدد در ایران به شدت پایین است و امیدواریم که ایران خودرو و سایپا در این بخش به ویژه در بخش پتنت خارجی و اروپا وارد شوند.

خیرالدین ۲ پیشنهاد تشکیل پردیس علم و فناوری در خودرو  و موضوع اعطای بورسیه به متخصصان سایپا را مطرح کرد و اظهار داشت: کشور چین حدود ۴۰ درصد پتروشیمی دنیا را در اختیار دارد و حدود ۴۰۰ پارک پتروشیمی و شیمی دارا است اما در ایران پارک تخصصی نداریم، وزارت علوم از سایپا و ایران خودرو می خواهد که به این موضوع وارد شوند تا بتوانیم اولین پارک تخصصی را در حوزه خودرو افتتاح کنیم.

وی درمورد موضوع بورسیه ها هم یادآور شد که وزارت علوم از این موضوع به شدت استقبال می کند و خواستار این است سایپا ظرفیت وزارت علوم را در بخش دانشجویی به عنوان بورسیه بپذیرد.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم ادامه داد: همچنین مساعدت سایپا را در گرنت و دستیار فناوری خواستار هستیم تا دانشجویان ارشد و دکتری را در شرکت های بزرگ صنعتی و دانش بنیان و واحدهای فناور مهمان کنیم و به آنها حقوق پرداخت خواهیم کرد، یعنی به دانشجویان کارشناسی یک میلیون تومان، ارشد ۲ تومان و دکتری سه میلیون تومان تا در فرصت ۶ ماهه همزمان با تحصیل کارآموزی انجام دهند و این موضوع در تفاهم نامه وزارت علوم ذکر شده بود.

خیرالدین یادآور شد: در بحث سامانه نظام ایده ها و نیازها خواهشمندم که سایپا بتواند نیازهای مدنظر خویش را در سامانه وارد کند تا بتوانیم از ظرفیت های پارک های علم و فناوری و شرکت های فناور، دانش بنیان و دانشگاه و پژوهشگاه ها استفاده کنیم. حدود ۱۸ پژوهشگاه ملی، ۱۳۰ دانشگاه، بیش از ۸۰ هزار هیئت علمی داریم که سایپا می تواند از این ظرفیت استفاده کند. اعتقاد دارم که بحث فناوری و نوآوری یک انتخاب نیست، بلکه ضرورت است و در وزارت علوم خدمت شما هستیم تا با کمک یکدیگر مشکلات حوزه خودرو را رفع کنیم.

 وی به تفاهم نامه همکاری مشترک مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودروسازی سایپا و دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل و تولید خودرو هیبریدی شاهین اشاره کرد و گفت: به جز این دانشگاه که در این طرح حضور دارد، دانشگاه‌های دیگری هم آماده همکاری با خودروسازان هستند.

معاون وزیر علوم خاطرنشان کرد: دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل یکی از موفق ترین دانشگاه های کشور در حوزه صنعت و مباحث پژوهش و فناوری است و همیشه در رتبه بندی های تایمز و رتبه بندی های معتبر دیگر دانشگاه صنعتی بابل جزو اولین ها است و شرکت سایپا انتخاب خوبی انجام داده و امیدوارم که بتوانیم با استفاده از ظرفیت آنها خودرو و سوخت فسیلی را تبدیل به خودروی هیبریدی کنیم و باید در راستای موتورهای برقی  و خودران تلاش کنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا