با مصرف ویتامین ب۶، خواب هایتان را به یاد بیاورید

به گزارش سیناپرس، تحقیقات نشان می ‌دهد که مصرف منظم ویتامین B6 قبل از رفتن به رختخواب به افراد کمک می ‌کند روز بعد رویاهای خود را بهتر به خاطر بسپارند.

محققان دانشگاه آدلاید استرالیا می گویند افزایش مصرف ویتامین B6 می تواند به سادگی خوردن غذاهای بیشتر با غلظت بالاتر از این ویتامین یا دریافت مکمل ویتامین B6 باشد. نویسندگان مطالعه بر این باورند که دوزهای بالاتر این ویتامین به طور بالقوه می تواند فرد را به سمت دیدن رویاهای شفاف سوق دهد.

دکتر دنهولم آسپی، پزوهشگر ارشد این مطالعه در رابطه با موضوع فوق می‌ گوید: این اولین بار است که چنین مطالعه ‌ای در مورد تأثیر ویتامین B6 و سایر ویتامین‌های B بر رویاها ب روی گروه بزرگ و متنوعی از مردم انجام می ‌شود. نتایج ما نشان می دهد که مصرف ویتامین B6 توانایی افراد را برای به خاطر آوردن رویاها در مقایسه با دارونما بهبود می بخشد.

به گزارش سیناپرس،برای این مطالعه، دنهولم و تیمش از ۱۰۰ بزرگسال استرالیایی خواستند ۲۴۰ میلی گرم ویتامین B6 یا یک مکمل ب کمپلکس که حاوی طیف وسیعی از ویتامین های گروه B است، را بلافاصله قبل از خواب به مدت پنج روز متوالی مصرف کنند. بسیاری از شرکت کنندگان عنوان می کردند که به خاطر سپردن رویاهایشان قبل از آزمایش دشوار بوده است، اما کسانی که دوزهای B6 را مصرف کردند، پس از آزمایش پنج روزه، پیشرفت های زیادی را در این رابطه مشاهده کردند.

یکی از شرکت ‌کنندگان در رابطه با موضوع فوق خاطرنشان کرد:  به نظر می ‌رسد با گذشت زمان، رویاهای من واضح ‌تر و واضح ‌تر شدند و آن ها را راحت ‌تر به یاد می آوردم. رویاهای من در طول این مطالعه واقعی‌ تر بودند و من نمی ‌توانستم صبر کنم تا به رختخواب بروم و رویا ببینم.
محققان گزارش می دهند که مکمل B6 خواب شرکت کنندگان را بدتر نکرده و باعث نمی شود آنها کابوس های بیشتری را تجربه کنند.

آسپی در این رابطه می گوید: ویتامین B6 بر شفافیت، عجیب و غریب بودن یا رنگ رویاهای افراد تأثیری ندارد. برای افرادی که علاقه‌ مند به تجربه رویاهای شفاف هستند، که زمانی اتفاق می‌افتد که فرد از رویای خود آگاه باشد ، داشتن یادآوری بیشتر بسیار مهم است و کمک می‌کند تا به این پدیده دست یابند.

 محققان پیشنهاد می ‌کنند که رویای شفاف حتی می‌تواند به کاهش دفعات کابوس ‌های شبانه، درمان فوبیا ‌های خاص و حتی توانبخشی از آسیب‌های فیزیکی کمک کند. برای دیدن رویاهای شفاف، بسیار مهم است که ابتدا بتوانیم رویاها را به طور منظم به خاطر بیاوریم. این مطالعه نشان می‌دهد که ویتامین B6 ممکن است یکی از راه‌های کمک به افراد در داشتن رویاهای شفاف باشد.

به گزارش سیناپرس، برای افرادی که ترجیح می‌دهند مکمل‌ ها را مصرف نکنند، مصرف B6 را می‌ توان با مصرف غذاهایی که به طور طبیعی حاوی این ویتامین هستند افزایش داد. مانند برخی میوه‌ها مانند موز و آووکادو و سبزیجاتی از قبیل اسفناج و سیب ‌زمینی دارای مقادیر مناسبی از این ویتامین هستند.

به گزارش سیناپرس، ویتامین B6 همچنین در غلات کامل، حبوبات، شیر و پنیر، تخم مرغ، گوشت قرمز و ماهی یافت می شود. شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی Perceptual and Motor Skills منتشر شده است.

مترجم: رضوان خندان
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا