حوزه شهرسازی باید به بحث متاورس ورود پیدا کند

دکتر مصطفی بهزاد فر، دکترای طراحی شهر و استاد دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت در گفتگو با سیناپرس گفت: اکنون در حوزه معماری و ساختمان با سه سطح چالش مواجه هستیم. نخستین چالش مربوط به محاسبات، کاربرد مصالح و جزئیات مکانیکی و برقی ساختمان هاست که برای رفع این مشکل و ساخت سازه های ساختمانی باید از آخرین فناوری های روز دنیا استفاده کنیم. دومین چالش مربوط به حوزه های شهر هوشمند، متاورس و فناوری های دیجیتال است؛ در حوزه شهرسازی نیز باید به این مباحث ورود پیدا کنیم.

رئیس اسبق دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت افزود: سومین سطح چالش نیز مربوط به چالش های دانش فنی است. اکنون می توانیم به سطح سوم ورود پیدا کنیم زیرا این بخش در ارتباط با نرم افزار است اما متاسفانه معرفی شدن این نرم افزارها به وسیله سامانه های پیشرفته دانشگاهی یکی از چالش های این حوزه محسوب می شود. دانشگاه ها باید برای تحقق این مساله مورد حمایت قرار بگیرند.

وی اظهارداشت: اکنون در حوزه شهری با چالش های زیادی مواجه هستیم. در حال حاضر خیابان ها، میدان ها، پارک ها و همچنین نماها، بدنه‌های شهری و فضای ساختمانی مان بین سنت و مدرنیته شدن در حال حرکت هستند. در نماهای شهری هنوز ما نتوانسته ایم به جامعه بقبولانیم که سازه ساختمانی و فضای داخلی ساختمان کاملا خصوصی اما نماهای یک خیابان و کوچه عمومی هستند که باید همه مردم از زیبایی ها و نظم آنها بهره ببرند. در حال حاضر هر ساختمانی در شهر ساز متفاوتی می زند و مردم از این حق محروم هستند بنابراین ضرورت دارد جریانی که اکنون در ارتباط با نماها و سیمای شهری، طراحی خیابان ها، کف سازی و عرض خیابان و …. طبق ضوابط شهرداری تهران و دیگر کلانشهرها آغاز شده است، بیشتر تقویت شود.

وی عنوان کرد: دنیای مدرن، دنیای پیاده روهاست. پس از شیوع کرونا، بام به قلمر و فضای همگانی تبدیل شده است. در آینده نیز بحث خدمات رسانی پهپادها مطرح است که بام ها بهترین مکان برای استفاده آنهاست اما متاسفانه اکنون این مسائل در ایران مطرح نیست.

وی تصریح کرد: همچنین اکنون در رابطه با حوزه مهندسی مشاور و شرح خدمات های مهندسی مشاوره و بحث الگوهای طراحی، فاصله زیادی نسبت به جهان داریم. آنچه امروز ما در ادبیات دانشگاهی در رابطه با شیوه های طراحی شهری، برنامه ریزی شهری، شهرسازی مشاهده می کنیم در حوزه اجرا قابل پذیرش نیست.

بهزادی فر به سیناپرس گفت: اکنون به سه دلیل نمی توانیم تکنیک های مطرح دنیا را اجرا کنیم. به عنوان مثال طرح های شهرسازی با مفاهیم جدیدی از طرح جامع (نه طرح جامع سنتی) که  اکنون مهندسی مشاوره کار می کنند با شیوه های مطالعات و نرم افزارها متفاوت است. مهندسان مشاوره اصلا نمی توانند با شرح خدمات و حق الزحمه ای که دولت تعیین می کند، کاری از پیش ببرند.

وی تاکید کرد : حتی آنها نمی توانند با الگویی که اکنون در دانشگاه ها سازگار است، کاری انجام دهند زیرا حق الزحمه دریافتی‌شان به آنها اجازه نمی دهد که بتوانند از آخرین فناوری ها و نرم افزارهای دنیا استفاده کنند زیرا شرح خدمات ما در حوزه شهری و طراحی شهری و شیوه های واگذاری، دولت محور است. دولت طی سال های متمادی میزان حق الزحمه را 5 تا 15 درصد افزایش می دهد؛ با این شرایط حق الزحمه مهندسان مشاور برای پروژه های طراحی شهری یا طرح های تفصیلی باید 100 برابر شود تا یک مهندس جوان بتواند از آخرین فناوری ها و نرم افزارها برای مراحل مختلف سنجش وضعیت و طراحی استفاده کند. فعلا انجام چنین کاری در کشورمان غیرممکن است.

استاد دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت یادآورشد: همچنین اکنون ما یک سری مشکلات ساختاری در حوزه آموزش دانشگاهی داریم. هرچند تلاش های زیادی شده تا این مشکلات برطرف شوند اما هنوز کمیت فارغ التحصیلان ما در حوزه طراحی شهری، شهرسازی و معماری با کیفیت آموزش سازگار با دانش فنی روز فاصله زیادی دارد.

بهزادفر در پایان گفت: هم اکنون در برخی از دانشگاه ها درسی با عنوان شهرسازی تدریس می شود که مباحث آن مربوط به یک قرن یا نیم قرن پیش است. کمتر دانشگاهی به دانشجویان چارچوب طراحی شهری، الگوی طراحی شهری، راهبردهای خاص طراحی شهری و ضوابط راهنمای هدایت کنترل طراحی شهری آموزش می دهد. در بسیاری از موارد به جای یاددهی اصول طراحی مبحث ترسیم به دانشجویان آموزش داده می شود.

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا