باید و نباید های تزریق واکسن در بیماران مبتلا به سرطان خون

به گزارش سیناپرس، افراد مبتلا به سرطان های خون از جمله لوسمی، لنفوم و مولتیپل میلوما به دلیل بیماری و درمان آن، سیستم ایمنی ضعیفی دارند که آنها را در معرض خطر عفونت شدید کرونا قرار می دهد.

در مطالعه‌ ای که اخیراً منتشر شد، کمتر از نیمی از بیماران مبتلا به بدخیمی‌ های خونی، آنتی ‌بادی‌ های قابل تشخیص را پس از واکسیناسیون اولیه کرونا دریافت کردند، اما جالب اینجاست که ۵۶ درصد از افرادی که در واکسیناسیون اولیه پاسخی از سیستم ایمنی بدنشان دریافت نکردند، پس از تزریق دوز تقویتی آنتی‌ بادی تولید کردند. 

دکتر توماس اولیلا (Thomas Ollila) از دانشگاه براون و همکارانش به صورت گذشته نگر پاسخ آنتی بادی به واکسیناسیون اولیه و دوز تقویت کننده کرونا را در ۳۷۸ بیمار مبتلا به بدخیمی های خونی تجزیه و تحلیل کردند. آنتی بادی های ضد ویروس کرونا در خون ۱۸۱ بیمار (۴۸ درصد) پس از واکسیناسیون اولیه شناسایی شد. در میان بیمارانی که پس از واکسیناسیون اولیه پاسخ آنتی ‌بادی نداشتند، پس از دریافت دوز تقویت ‌کننده ۵۶ درصد بیمارانی که مورد ارزیابی قرار گرفتند، حاوی آنتی بادی شده بودند.

گفتنی است که هیچ بیماری با پاسخ آنتی ‌بادی به دلیل کرونا فوت نکرد. همچنین، هیچ بیماری که آنتی ‌بادی‌ های درمانی  tixagevimab و cilgavimab را دریافت کرده بود، مبتلا به عفونت کرونا نشد. این دو آنتی ‌بادی‌ به بخش‌های غیر

همپوشانی پروتئین اسپایک ویروس کرونا متصل شده و از اتصال ویروس به سلول‌ها و عفونت آن جلوگیری می ‌کنند. 

دکتر اولیلا در ادامه افزود: یافته ‌های ما مبتنی بر منابع فراوانی است که نشان می ‌دهد بیماران مبتلا به بدخیمی‌های هماتولوژیک پاسخ ضعیفی به واکسیناسیون کرونا دارند. نکته مهم این است که بسیاری از این بیمارانی که در ابتدا به واکسن کرونا پاسخ نداده‌ اند، در واقع به دوز تقویتی پاسخ خواهند داد. 

اولیلا همچنین خاطرنشان کرد : علاوه بر این، وقتی نتایج را بررسی کردیم، متوجه شدیم که مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ در جمعیت بیمارانی که بررسی کردیم، فقط در افرادی رخ می ‌دهد که آنتی ‌بادی‌های غیرقابل شناسایی داشتند و هیچ فردی که آنتی ‌بادی درمانی پیشگیرانه دریافت کرده بود، مبتلا به کرونا نشد.

به گزارش سیناپرس، بر اساس نتایج دریافتی، دکتر اولیلا تجویز دوزهای تقویت ‌کننده واکسن‌ کرونا برای بیماران و اولویت ‌بندی آنتی‌ بادی درمانی پیشگیرانه را تشویق می‌ کند. اودر انتها گفت: این شواهدی در دنیای واقعی است و این اقدامات می تواند جان انسان ها را نجات دهد.

شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی CANCER منتشر شده است.

مترجم: سامیه خسروی زاده
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا