احتمال سقوط زباله های فضایی روی سر انسان، 10 درصد است!

به گزارش سیناپرس، در بررسی های جدید دانشمندان بین المللی، خطر جانی ناشی از ورود مجدد و بدون کنترل بقایای موشک ها به جو زمین برای انسان ها در یک تجزیه و تحلیل داده ای 30 ساله مشخص شده است.

در این مطالعه که به رهبری دانشگاه بریتیش کلمبیای کانادا انجام شده است، نشان داده شده که تحت شیوه‌های فعلی، اگر بقایای یک موشک معمولی، در یک منطقه 10 متر مربعی در فضا پخش شوند، تقریباً 10 درصد احتمال دارد که یک یا چند نفر تلفات به موجب آن ها در دهه آینده داشته باشیم و چنین خطری، به شکلی نامتناسب، بیشتر متوجه جمعیت نیمکره های جنوبی کره زمین است.

اگرچه سیستم های پرتاب موشک ها متفاوت هستند، اما در هر صورت، تقویت کننده ها و سایر قطعات قابل توجه راکت ها به زمین باز گشته یا در مدار رها می شوند. به گزارش سیناپرس، در بیشتر موارد، اجساد موشکی رها شده مجدداً به صورت کنترل نشده وارد جو می شوند و این زباله های فضایی ممکن است در هر نقطه از مسیر پرواز فرود بیایند.

در پژوهش جدید محققان کانادایی، با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای 30 سال گذشته، میزان انتظار تلفات یا خطر جان انسان‌ها در دهه آینده به دلیل ورود مجدد موشک‌های کنترل‌نشده پیش‌بینی شده است.

این تیم پژوهشی بر روی قطعات موشک‌هایی که تا حدی دست نخورده باقی می‌مانند و خطر تلفات را در خشکی، دریا یا هواپیماها ایجاد می‌کنند، تمرکز کردند. به گزارش سیناپرس،  آن ها نشان داده اند که تحت شیوه‌های فعلی، به طور متوسط ۱۰ درصد احتمال دارد که یک یا چند تلفات در دهه آینده داشته باشیم، اگر هر ورود مجدد باعث شود زباله‌های کشنده در یک منطقه ۱۰ متر مربعی در فضا پخش شوند. 

به گزارش سیناپرس، علاوه بر این، مشخص شده که احتمال فرود اجساد موشکی در عرض های جغرافیایی جاکارتا، داکا و لاگوس تقریباً سه برابر بیشتر از نیویورک، پکن یا مسکو است.

محققان فوق توضیح داده اند که ما در حال حاضر فناوری سیستم های ورود مجدد هدایت شده را داریم. ولی آن چه فاقد آن هستیم، اراده جمعی برای به کارگیری این فناوری به دلیل هزینه های مرتبط با آن است. 

به گفته آن ها، بدون توافق‌های چندجانبه برای ورود مجدد موشک‌های کنترل‌شده اجباری، کشورهای فضایی به صدور غیرضروری این خطرات ادامه خواهند داد.

به گزارش سیناپرس، این یافته ها را نشریه معتبر Nature Astronomy منتشر کرده است.

ترجمه: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا