چگونه می توان از افکار ناخواسته جلوگیری کرد؟

به گزارش سیناپرس؛ در هنگام تلاش برای اجتناب از یک فکر ناخواسته، مردم اغلب به صورت واکنشی، آن فکر را پس از وقوع آن رد کرده و جایگزین می کنند. اما طبق مطالعه جدیدی که توسط محققان آمریکایی موسسه ملی بهداشت و همکارانشان انجام شده است، اجتناب از ارتباط در وهله اول می تواند بسیار کارآمدتر باشد و به جلوگیری از حلقه وار شدن مکرر افکار ناخواسته کمک کند.

تلاش برای متوقف کردن افکار تکراری ناخواسته برای اکثر مردم یک تجربه آشنا است. اغلب، یک نشانه می تواند بارها و بارها افکار یا خاطرات ناخواسته را برانگیزد. علاوه بر نیاز به بیرون راندن تداعی ‌های ناخواسته از ذهن، مردم باید مطمئن شوند که این تداعی ‌های ناخواسته بارها و بارها در یک حلقه بی‌ پایان، تکرار و با گذشت زمان، قوی ‌تر نمی ‌شوند.

در مطالعه جدید، محققان بررسی کردند که چگونه 80 بزرگسال انگلیسی زبان، با کلمات رایج ارتباط جدیدی پیدا کردند. همه شرکت ‌کنندگان کلمات را روی یک صفحه مشاهده کردند و باید یک کلمه مرتبط را تایپ می‌ کردند.

محققان از رویکردهای محاسباتی برای مدل کردن چگونگی اجتناب افراد از تداعی های مکرر استفاده کردند. آن ها دریافتند که اکثر مردم از کنترل واکنشی استفاده می کنند به طوری که پس از اینکه تداعی های ناخواسته به ذهنشان خطور کرد، آن ها را رد می کنند.

پژوهشگران اظهار داشته اند: این نوع کنترل واکنشی می ‌تواند مشکل ‌ساز باشد، زیرا همان طور که یافته ‌های ما نشان می ‌دهند، افکار ما، خود تقویت ‌کننده هستند. به این معنی که فکر کردن به یک موضوع قدرت حفظ و احتمال تکرار آن را افزایش می ‌دهد. 

به عبارت دیگر، هر بار که مجبور به رد واکنشی یک ارتباط ناخواسته هستیم، این پتانسیل وجود دارد که آن فکر قوی تر شود.به گزارش سیناپرس؛ با این حال، ما همچنین متوجه شدیم که افراد می توانند تا حدی از این روند جلوگیری کنند، به طوری که اطمینان حاصل کنند که این فکر تا حد امکان کمتر به ذهن می رسد.

محققان افزوده اند:اگرچه افراد نمی ‌توانند کاملا از افکار ناخواسته جلوگیری کنند، اما می ‌توانند اطمینان حاصل کنند که اندیشیدن به یک فکر ناخواسته احتمال بازگشت دوباره آن به ذهن را افزایش نمی‌ دهد. 

به گزارش سیناپرس؛نتایج تحقیقاتی فوق در مجله PLOS Computational Biology منتشر شده اند.

ترجمه: سنا دلفیه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا