ناسا مجددا کنترل فضاپیمای مدارگرد ماه را به دست گرفت

به گزارش سیناپرس، سازمان فضایی ناسا ساعاتی پیش در بیانیه‌ای اعلام کرد: اپراتورهای مأموریت فضایی با هدف مطالعه مدار ماه، تماس خود را با فضاپیمای کیپ استون در قالب عملیات فناوری و آزمایش ناوبری سیستم موقعیت‌ یابی خودکار سیسلونار برقرار کرده‌اند.

گفتنی است ناسا جزئیات یا به روز رسانی های بیشتری در این رابطه ارائه نکرد. البته مجموعه ادونس اسپیس (Advance Space) مستقر در کلرادو، دیروز چهارشنبه در توییتی نوشت:  ما ارتباطات خود را با کیپ استون دوباره برقرار کردیم. فضاپیما سالم به نظر می رسد. جزئیات بیشتر در این رابطه به زودی اعلام خواهد شد. گفتنی است که در ماموریت کیپ استون از فناوری فناوری ناوبری اختصاصی ادونس اسپیس استفاده می شود.

آژانس فضایی ناسا روز سه ‌شنبه اعلام کرد که از روز دوشنبه ارتباط خود با کیپ استون را از دست داده است. در این بیانیه عنوان شده بود که این فضاپیمای مدارگرد روز دوشنبه در مسیر خود به سمت ماه، در هنگام تماس با شبکه فضایی عمیق با مشکلات ارتباطی مواجه شده و سپس مدار پایینی زمین را ترک کرد.

به گزارش سیناپرس، گفتنی است کیپ استون به بخش فوقانی  یک موشک فوتون متصل است، که مدارگرد را در موقعیتی برای سفر خود به ماه منتقل می کند. این فضاپیما به عنوان یک مسیر یاب برای  ایستگاه مداری ماه استفاده خواهد شد. این ایستگاه مداری با نام Gateway معرفی شده که در نهایت از بازگشت طولانی مدت انسان به سطح ماه پشتیبانی می کند.