کاهش بیماری قلبی با ورزش هوازی و عصاره دانه انگور

جمعیت افراد سالمند در جهان و به خصوص در کشورهای در حال توسعه با روند رو به رشدی مواجه است و یافتن راه و روش هایی که به حفظ و تامین سلامتی این افراد کمک نماید، یکی از دغدغه های مهم جامعه جهانی است. از جمله مشکلاتی که سالمندان با آن مواجه هستند، بیماری های قلبی-عروقی و در راس آن ها مشکلات مرتبط با عروق کرونر می باشند. مهم ترین علتی که افراد مختلف و به ویژه سالمندان را با بیماری های عروق کرونری درگیر می سازد، «آرترواسکلروز» یا تصلب شرایین است که به گرفتگی رگ های خونی تغذیه کننده قلب گفته می شود.

آرترواسکلروز یک بیماری پیش رونده است که از دوران کودکی آغاز شده و تظاهرات بالینی خود را به طور عمده از زمان میان سالی به بعد آشکار می کند. در این بیماری، چربی ها به طور غیرطبیعی در جدار رگ ها رسوب نموده و باعث انسداد، تنگی رگ و در نتیجه کاهش جریان خون به سمت عضله های قدرتمند قلب که برای فعالیت طبیعی و مناسب به غذا و اکسیژن کافی نیاز دارند، می گردند. مطالعات جدید نشان می دهند که علاوه بر چربی ها، تجمع اسید آمینه «هموسیستئین» و همچنین پروتئینی موسوم به «فیبرینوژن» در خون نیز می توانند منجر به افزایش گرفتگی عروق شوند.

گروهی از محققین کشورمان از دانشگاه بیرجند، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، دانشگاه آزاد مشهد و دانشگاه ارومیه با هدف کاهش ریسک بیماری های قلبی در سالمندان، پژوهشی را به منظور بررسی تاثیر تمرین منظم هوازی در کنار مصرف قرص های مکمل حاوی عصاره دانه انگور به انجام رسانده اند که نتایج آن در مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان دوره بیستم شماره مرداد و شهریور 1394 منتشر گردیده است.

عصاره دانه انگور به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی که می تواند از بدن در مقابل پیری زودرس و بیماری محافظت نماید، در این پژوهش به کار گرفته شده است.

تحقیق مورد اشاره به صورت تجربی و کاربردی با مشارکت 44 نفر از زنان سالمند غیرفعال و دارای عارضه چاقی عضو خانه سالمندان شهر سنندج که بین 55 تا 65 سال سن داشتند انجام گردیده است. این زنان در ده سال قبل هیچ گونه سابقه فعالیت ورزشی منظم نداشته و همچنین فاقد هرگونه علایم ظاهری و بالینی مرتبط با بیماری های قلبی-عروقی، دیابت و پرفشاری خون بوده و همچنین سابقه مصرف مکمل های دارویی و غذایی را نداشتند.

برای انجام آزمایش، افراد سالمند به دو گروه 22 نفره «آزمون» و «شاهد» تقسیم شدند و گروه آزمون علاوه بر مصرف قرص های مکمل عصاره دانه انگور، به مدت 8 هفته و به میزان 3 جلسه در هفته با شدتی معادل 45 تا 65 درصد ضربان قلب ماکزیمم، تحت انجام برنامه تمرین هوازی قرار گرفتند.

نتایج این پژوهش نشان می دهد که مصرف عصاره دانه انگور در کنار انجام تمرینات ورزشی ذکر شده می تواند به طور موثر و چشمگیری علاوه بر کاهش وزن و شاخص توده بدنی، میزان چربی بدن و سایر فاکتورهای خطرزا را کنترل نموده و توزیع آن ها در خون را کاهش دهند. روش ارائه شده همچنین توانست میزان اسید آمینه هموسیستئن خون را به عنوان یکی از عوامل مهم خطرزا به طور معنی داری کاهش دهد.

بنا بر اعلام پژوهشگران فوق، انجام چنین تمریناتی در کنار استفاده از عصاره دانه انگور می تواند به عنوان روشی پیشگیرانه و موثر در کاهش بروز بیماری های قلبی عروقی به خصوص در افراد سالمند و چاق که ضمن کم تحرکی با افزایش سلول های چربی مواجه هستند، به کار گرفته شود.

عصاره دانه انگور سیاه با دارا بودن موادی موسوم به «فلاونوئید» دارای اثرات آنتی اکسیدانی بسیار قوی بوده که منجر به حذف رادیکال های آزاد از بدن می شود و سلول های بدن را سالم نگه می دارد.

منبع: ساعدموچشی، ص.، ساعدموچشی، ل.، الموری، م. و غفاری، غ. 1394. تاثیر تمرین منظم هوازی همراه با مصرف عصاره دانه انگور بر عوامل خطرزای قلبی عروقی در زنان سالمند چاق. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، دوره بیستم، شماره مرداد و شهریور، ص‌ص 78-69

لینک منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا