شامپانزه ها برای دسترسی به آب، چاه حفر می کنند

به گزارش سیناپرس، به غیر از انسان، شامپانزه ها از متنوع ترین ابزارها در بین تمام حیوانات روی کره زمین استفاده می کنند. تاکنون این جانوران در حال شکار مورچه ها و موریانه ها در کنده درخت به کمک ابزار مشاهده شده اند و همچنین این حیوانات از سنگ برای شکستن هسته  های میوه، آجیل ها و حتی استفاده از کدو به عنوان توپ بازی دیده شده اند.

به تازگی محققان دانشگاه‌های کنت و سنت اندروز رفتار غیرعادی دیگری را در شامپانزه‌ها مشاهده کرده‌اند. بر این اساس گروهی از شامپانزه های شرق آفریقا برای دسترسی به آب اقدام به حفر چاه کردند.

جانور شناسان معتقدند که شامپانزه ها این رفتار را از یک شامپانزه ماده که از جامعه دیگری به گروه ملحق شده بود، آموخته اند. به گزارش سیناپرس، برای انجام این کشف، محققان رفتار گروهی از شامپانزه ‌های جنگل‌ های بارانی استوایی را در جامعه شامپانزه‌ های آفریقای شرقی Waibira در اوگاندا مشاهده کردند.

آنها ابتدا متوجه شامپانزه ماده جوانی به نام اونیوفی شدند که در سال ۲۰۱۵ به گروه پیوسته و مدت کوتاهی پس از ورود، با مهارت زیادی چاه حفر کرد. محققان می گویند که این نشان می دهد که او قبل از پیوستن به گروه Waibira در جامعه ای از شامپانزه ها بزرگ شده است.

اقدامات اونیوفی در ابتدا مورد توجه سایر اعضای گروه قرار گرفت. این کنجکاوی شامل نرهای بزرگ و رهبر گروه می ‌شد که صبورانه حفاری او را تماشا کرده و از چاه می ‌نوشیدند. به گزارش سیناپرس، پس از این اتفاقات جالبی در گروه افتاده و  چندین شامپانزه ماده دیگر نیز مشاهده شده اند که از رفتار اونیوفی تقلید کرده و چاه های آب جدیدی را حفر می کنند.

هلا پیتر متخصص انسان شناسی زیستی در دانشکده انسان شناسی و حفاظت کنت و محقق ارشد این تحقیق، در رابطه با این مساله گفت:"حفاری چاه معمولاً برای دسترسی به آب در زیستگاه های بسیار خشک انجام می شود، در شامپانزه ها، ما فقط سه گروه زنده ساوانا را می شناسیم که این کار را انجام می دهند. آنچه در این گروه دیده ایم کمی متفاوت از سایر موارد است.

به گزارش سیناپرس،  باید توجه داشت که  آنها در یک جنگل بارانی زندگی می کنند، بنابراین اکثر مردم تصور می کنند که دسترسی به آب برای این شامپانزه ها نباید یک چالش باشد اما به نظر می رسد که چند ماه فصل خشک سالانه برای ایجاد مشکل برای آنها کافی است.

جالب اینجاست که چاه ‌ها همگی در کنار آب‌ های آزاد ظاهر می ‌شوند، بنابراین هدف آنها احتمالاً فیلتر کردن و تصفیه است، نه رسیدن به آب! در حقیقت شامپانزه‌ها ممکن است آب تمیزتر یا طعم متفاوت ‌تری از چاه دریافت کنند، که بسیار جذاب است.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: sciencefocus
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا