لزوم توجه بیشتر به فناوری های نرم و صنایع فرهنگی از منظر اقتصادی

روح الله دهقانی فیروزآبادی (رییس جهاددانشگاهی) در گفتگو با سیناپرس اظهار کرد: انسان دو بُعد اصلی دارد؛ بُعد اول روح اوست، بعد بعدی نیز جسم است. هم روح انسان نیاز به رسیدگی دارد و هم جسم و جانش. در این میان نیاز جسم بیشتر احساس می شود اما اگر یک روز برای ذهن، فکر، اندیشه و روح خود غذایی آماده نکنید کمتر این خلاء را حس می کنید.

او با بیان این که بُعد زندگی در این دنیا جسمانی است، تصریح کرد: از این جهت در برخی موارد روح فراموش می شود و نتیجه این است که توجه به تولیدات و صنایع که به گونه ای سخت افزاری است و با جسم و رفاه جسمی سروکار دارد، بیشتر می شود. بنابراین صنایع دانش بنیان در حوزه زندگی بشری و جسمی انسان به خوبی توسعه پیدا کرده است.
وی ضمن اشاره به روح به عنوان بُعد دیگر انسان عنوان کرد: روح انسان نیز نیاز به خوراک، رفاه، امکانات و… دارد که ما اصطلاحا به آن حوزه نوآوری ها یا محصولات نرم و فرهنگی می‌گوییم که تامین کننده آرامش، ترقی و رشد روح انسان است و اتفاقا اهمیت آن بیشتر از حوزه‌های دیگر است ولی کمتر به آن پرداخته شده است. هنر، فیلم، تابلوی نقاشی  و موسیقی خوب حال انسان را خوب می‌کند و این خاصیت فناوری نرم است که روح انسان را مترقی می کند.
دهقانی افزود: به عقیده من اهمیت بازار  صنایع نرم  و نیازهای فرهنگی بیشتر از نیازهای سخت افزاری است اما چون دراین حوزه با مقوله‌ای متعالی همچون روح سر و کار داریم کار کردن در آن سخت است.

وی عنوان کرد: همین امر سبب شده تا کمتر به این حوزه توجه شود. بنابراین در حال حاضر در نقطه‌ای قرار داریم که رفاه اجتماعی فراهم شده و اکنون بشر احساس می کند روحش نیاز به خوراک دارد؛ در واقع نیازهای نرم و فرهنگی بشر کاملا خود را نشان می‌دهد.  درنتیجه دهه‌های آینده برای مجموعه هایی است که سراغ نوآوری های فرهنگی و نرم بروند و شرکت‌ هایی که محصولات فرهنگی و نرم تولید می کنند که با روح و فطرت انسان سازگار است،برنده این دوران خواهند بود بنابراین نیاز است از نظر اقتصادی توجه بیشتری به حوزه فناوری های نرم و صنایع فرهنگی شود.

روح الله دهقانی فیروزآبادی در پایان سخنان خود به  پتانسیل‌های بسیار زیاد خبرگزاری علم و فرهنگ(سیناپرس)دراین حوزه اشاره کرد.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا