به حرکت در آوردن کشتی ها با سوخت هیدروژن حاصل از متانول

به گزارش سیناپرس، طبق گزارش آژانس محیط زیست اروپا، حمل و نقل دریایی مسئول بیش از سه درصد از کل انتشار کربن در این اتحادیه است. تنها در سال 2019، انتشار گازهای گلخانه ای از این صنعت به 144 میلیون تن CO2 رسیده است. 

این مقدار ممکن است زیاد به نظر نرسد، اما کشتیرانی به دلیل افزایش شدید حجم تجارت، همواره یکی از سریع‌ترین منابع انتشار گازهای گلخانه‌ای بوده است. به گزارش سیناپرس، در نتیجه، کشتی‌سازان در سراسر جهان در جستجوی جایگزین‌های سازگار با محیط زیست برای موتورهای کشتی‌ معمولی هستند که با نفت کوره یا دیزل کار می‌کنند. 

در این زمینه، تمرکز به طور فزاینده ای به سمت هیدروژن سبز به عنوان یک منبع انرژی پاک تغییر کرده است. اگرچه حمل مخازن بزرگ و سنگین با منظور خاص که حاوی هیدروژن تحت فشار در دریاهای آزاد هستند، همیشه دارای خطرات خاص خود است.

محققان مؤسسه فناوری‌ها و سیستم‌های سرامیک فرانهوفر IKTS با شرکای خود اقدام به توسعه یک فناوری کرده‌اند که در آن از هیدروژن به عنوان یک پیشرانه با انتشار صفر استفاده کرده و از معایب فوق نیز جلوگیری می‌کند. 

پروژه موسوم به HyMethShip با بودجه اتحادیه اروپا از متانول به عنوان حامل هیدروژن مایع استفاده می کند. در این مدل، کشتی با متانول در بندر سوخت گیری می شود.به گزارش سیناپرس، سپس در کشتی، هیدروژن از متانول از طریق فرآیند اصلاح بخار به دست می آید و برای نیروی محرکه کشتی به کار گرفته می شود. 

در این سیستم، متانول با آب مخلوط می شود، سپس با اعمال حرارت تبخیر می شود و به راکتور از پیش گرم شده وارد می شود، جایی که مخلوط متانول و آب به هیدروژن و CO2 تبدیل می شوند. 

به گزارش سیناپرس، در این فرآیند، هیدروژن به سطح خلوص بیش از 90 درصد دست می یابد. سپس وارد موتور می شود و با سوزاندن آن در یک موتور احتراقی معمولی، کشتی به حرکت در می آید و مطلقاً هیچ گاز خروجی تولید نمی کند که برای آب و هوا مضر باشد.

به گزارش سیناپرس، اطلاعات فنی این پروژه توسط موسسه فرانهوفر گسلشافت منتشر شده است.

ترجمه: عباس روشن بین
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا