نوآوری ها و فناوری های نرم و فرهنگی اقتصادزا است

به گزارش سیناپرس، آیین «رونمایی و هم افزایی شرکتهای دانش بنیان و خلاق در حوزه صنایع فرهگی و گردشگری» با حضور عزت‌الله ضرغامی؛ وزیر میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی، پرویز کرمی؛ رئیس مرکز و دبیر ستاد فناوریهای نرم و توسعه صنایع خلاق، امید رضایی فر؛ مدیرکل پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و روح الله دهقانی فیروزآبادی؛ رییس جهاددانشگاهی،محمد حسین ایمانی خوشخو رئیس پارک ملی علوم وفناوری های نرم و صنایع فرهنگی، سید سعید هاشمی رئیس دانشگاه علم و فرهنگ و .. برگزار شد.

امروز نیاز به نوآوری داریم

 رییس جهاددانشگاهی یکی از ماموریت این نهاد در حوزه فناوری‌های نرم و فرهنگی را توسعه این صنعت در بحث تولید، فروش، بازاریابی و صادرات محصولات موجود خواند و تاکید کرد: ماموریت دیگر جهاددانشگاهی حرکت برای ایجاد زیرساخت‌های نوآوری‌های نرم و فرهنگی برای تولید محصولات جدید با توجه به بوم، فرهنگ و نیاز کشور است.

در ادامه روح الله دهقانی فیروزآبادی ضمن بیان این‌که اکنون در دورانی زندگی می کنیم که نوآوریها و فناوریهای نرم و فرهنگی، اقتصادزا است، مطرح کرد: آینده بشر و سالهایی که در آن زندگی می کنیم سالهای رونق و شکوفایی نوآوریها و فناوریها است. در این سالها خوب به فناوریها توجه کردیم و در کشور نیز فناوریها را توسعه دادیم؛ گردشگری، نقاشی، فیلمبرداری، دوربین عکاسی و… یک فناوری به شمار میروند اما آنچه که امروز به آن نیاز داریم، نوآوری است. به واقع باید اندیشید که چه کالا، محصول  و خدماتی را می توانیم ارائه کنیم که «نو» باشد.

رییس جهاددانشگاهی در ادامه نیاز امروز کشور را گسترش نوآوری دانست و افزود: این امر باید به صورت خاص در حوزه فناوری نرم و گردشگری صورت گیرد. جهاددانشگاهی دو ماموریت برای خود قائل است؛ ابتدا توسعه صنعت و فناوریهای نرم فرهنگی در کشور که تاکنون اتفاق افتاده و در مرحله بعد  حرکت به سمت ایجاد زیرساخت های نوآوری و محصول نرم فرهنگی است.

خلاقیت و نوآوری به همراه فناوری در بستر فرهنگ؛ پیکر ساز هویت سرزمینی

در بخش دیگر این آیین امید رضایی فر با اشاره به این که کنارهم قرار دادن خلاقیت، فناوری، نوآوری و فرهنگ بدون شک پیکر ساز هویت سرزمینی است، عنوان کرد: وقتی به میراث و فرهنگ نگاه میکنیم قطعا به مواردی میرسیم که از حیث سخت افزاری و نرم افزاری در حوزه صنعتی و اجتماعی در دوره خود یک نوآوری و فناوری محسوب می‌شده‌اند.

مدیرکل پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: اگر بتوانیم امروز به نوآوری و فناوری ویژه‌ای برسیم، همانند میراثی که از گذشته داشتیم در آینده می توانیم به آن به عنوان یک میراث ساز فرهنگ آینده نگاه کنیم؛بنابراین امروز باید اهمیت ویژه ای برای نوآوری فرهنگ ساز قائل شویم.

وی افزود : در وزارت علوم سعی کردیم با احیای ساختارهای حمایتی برای مجموعه های فناور و نوآور با داشتن یک شبکه گسترده در حوزه پارک های علم و فناوری و مراکز نوآوری و فناوری و مراکز رشد، در کنار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک مجموعه کارآمد و پویا را راهبری کنیم.

رضایی فر در ادامه سخنان خود عنوان کرد: یکی از اتفاقاتی که انتظار داریم این است که مجموعه هایی شبیه به پارک صنایع فرهنگی با گسترش بستر فرهنگی، بتواند فرهنگ را به یک پیوست برای کلیه فناوری هایی که در حال ظهور و بروز است، تبدیل کند.

مدیرکل پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت عتف افزود: امیدواریم نظام ایده ها و نیازها (نان) به همرسانی ایده ها و نیازها در همه حوزه ها کمک کند. برخی از نگاه های ما به حوزه فرهنگ و هنر باید به موضوع بازآفرینی بازگردد؛ موضوعی که شاید امروز تبدیل به نقاط پنهان در بسیاری از فناوری ها در سطح دنیا شده است. اگر بتوانیم بازنگاری فرهنگ و فناوری را در دستور کار قرار دهیم ، مستند سازی در حوزه فرهنگی و تاریخی و آینده سازی نیز شکل خواهد گرفت.

جهاددانشگاهی یک مرکز نوآوری است

پرویز کرمی از دیگر سخنرانان این مراسم، جهاد دانشگاهی را یک شتاب دهنده خواند و گفت: جهاد دانشگاهی یک مرکز نوآوری بوده و بهتر است دراینجا به دنبال نوآوری باشید؛ نعمت الهی که خداوند در انسان به ودیعه گذاشته و تمام شدنی نیست. اگر انسان تاکنون دوام آورده است بهره گیری خوب از نوآوری و فناوری نرم است. فناوری نرم یکی از مسائلی است که اگر با نوآوری منزوج شود، می تواند موتور محرکه باشد.

وی تاکید کرد: به عقیده من  پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی،می تواند تمام فعالیتهای جهاددانشگاهی از جمله علوم اجتماعی، علوم انسانی، فرهنگ و هنر را دربربگیرد.

 رئیس مرکز و دبیر ستاد فناوریهای نرم و توسعه صنایع خلاق در ادامه عنوان کرد: امروز باید کمک کنیم شرکت دانش بنیان خلاق در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیشتر شده تا به معرفی هرچه بیشتر و بهتر میراث فرهنگی و گردشگری ما بپردازند. تاریخ، پیشینه، فرهنگ و تمدن ما هرکدام یک دنیا کار است و نیازمند یک زیست بوم و اکوسیستم که وزارتخانه به عنوان حامی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری  و جهاد دانشگاهی هرکدام یک بخش از آن هستند و عمده کار به دست شرکت های خلاق و دانش بنیان است.

گردشگری حق همه مردم است

لزوم یکپارچه سازی در حوزه گردشگری

عزت‌الله ضرغامی نیز در این آیین با اشاره به اینکه میراث فرهنگی و صنایع دستی ارتباط وثیقی با یکدیگر دارند، اظهار کرد: این دو یک مجموعه بوده و با یکدیگر مرتبط هستند. آنچه که امروز با آن مواجه هستیم یکپارچه سازی به ویژه در حوزه گردشگری است؛ به واقع خدمات مختلف در مکان ها و محل های مختلف ارائه می شود اما توانمندسازی کاربران از یک سو، یکپارچه سازی مجموعه این خدمات و دسترسی آسان به آن و ضمنا تقویت و حمایت از آن ها به طوری که بتوانند نقاط ضعف خود را برطرف کنند از سوی دیگر ، مسائل اصلی ماست.

ضرغامی تاکیدکرد: شرکت های خلاق و دانش بنیان را حمایت می کنیم  و در راستای تقویت آنها میتوانیم وام و تسهیلات بدهیم و موانع پیش روی آنها را برداریم.

وی ضمن بیان اینکه در سال 2021 در حوزه گردشگری در رتبه 60 قرار گرفتیم، تصریح کرد: در حوزه تنظیم گری در رتبه 130 قرار داریم و یک واقعیت مهمی است که ما در حوزه گردشگری نقاط قوتی داریم و باید آن را ارتقا دهیم اما در حوزه دیگر که بخش زیادی از آن به دولت و حاکمیت مرتبط است، دچار عقب ماندگی هستیم و باید آن را برطرف کنیم.

وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی با اشاره به برخی از مشکلات این حوزه عنوان کرد: من برای یکپارچه سازی ارزش زیادی قائل هستم و این امر می تواند بسیاری از مشکلات ما را مرتفع کند. ما در حوزه بین رشته ای و یکپارچه سازی و نظام مسائلی که فرآیند آن را یک دست ببینیم و رفع کنیم مشکل و کمبود داریم؛ در این حوزه باید عقب ماندگی ها جبران شود. در زمینه حل مسائل گردشگری، مسائل میراث فرهنگی و صنایع دستی نیز تنیده شده است.

عزت‌الله ضرغامی در پایان گفت: کسب و کارها و خدمات سنتی حوزه گردشگری و کسب و کارها و خمات نوین این حوزه تکمیل کننده یکدیگر هستند. هم کسب و کارهای سنتی نیازمند فناوری جدید ما هستند و هم کاربران و مردم نیاز به این فضا دارند که از هر دو مطلع شوند و ما باید توسعه ارزشمندی را در این حوزه ارائه دهیم. ما باید گردشگری را تسهیل کنیم از این رو که حق همه مردم است. گردشگری بسیاری از مسائل اقتصادی ما را حل خواهد کرد.

اهمیت کشف ظرفیت‌های ناشناخته گردشگری

 محمدحسین ایمانی خوشخو ـ رییس پارک ملی علوم وفناوری های نرم و صنایع فرهنگی ـ که نمایشگاه محصولات دانش‌بنیان گردشگری و صنایع‌دستی به همت این پارک در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، گفت:‌ با حضور دکتر ضرغامی در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اتفاقات خوبی می‌افتد، یکی از کارهای خوبشان کشف ظرفیت‌های ناشناخته گردشگری است، اصفهان و شیراز بسیار شناخته‌شده‌اند، اما ایشان در سفرهایشان در حال کشف جاذبه‌های گردشگری هستند.

او همچنین از این فرصت استفاده کرد و با یادآوری تعطیلی پارک‌ها، سینما، تئاتر و گردشگری در ایام محرم، به جذابیت آیین‌های محرم برای گردشگران خارجی اشاره کرد و از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درخواست کرد پیگیر رفع تعطیلی گردشگری در محرم باشد.

گفتنی است در حاشیه این مراسم نمایشگاه توسعه گردشگری ایران کهن با خلاقیت و نگاه دانش‌بنیان برگزار شد و با حمایت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از پلتفرم «بزنیم بیرون» باهدف توزیع متوازن سفر در سراسر کشور رونمایی شد.

 

گزارش:فاطمه میرغیاثی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا