بهبود بینایی راهکار جدید پیشگیری از آلزایمر

به گزارش سیناپرس به نقل از نیویورک تایمز، زوال عقل با بالا رفتن میانگین سن جمعیت در دنیا در حال افزایش است و حتی محققان به تازگی اعلام کرده اند که داروی «کرنزوماب» که امید درمانی زیادی به آن می رفت، در برابر پیشگیری از بروز آلزایمر بی تأثیر است و نمی توان روی اثربخشی این دارو حساب باز کرد. 

از این رو، محققان به دنبال راهکارهای دیگر برای کاهش این بیماری هستند. از جمله این روش ها، تمرکز روی حذف یا کاهش عوامل پرخطری مانند فشار خون بالا، کاهش شنوایی و ترک  سیگار است. آنها در جدیدترین یافته های خود به این نتیجه رسیدند که بهبود نقایص بینایی می تواند یکی از عوامل پرخطر را از بین ببرد. 

محققان تخمین زده اند که حدود 62 درصد از موارد فعلی زوال عقل از طریق پیشگیری از عوامل پرخطر قابل پیشگیری هستند و در این میان، حدود 1/8 درصد (حدود 100 هزار مورد) موارد ابتلا به زوال عقل با بهبود سلامت قابل پیشگیری هستند.

به گزارش سیناپرس، از آنجایی که معاینه چشم، تجویز عینک و جراحی آب مروارید مداخلاتی نسبتا ارزان و در دسترس هستند، راحت تر می توانند در کنترل بیماری آلزایمر نقش داشته باشند. در سطح جهانی، 80 تا 90 درصد از اختلالات بینایی و نابینایی از طریق تشخیص و درمان زودهنگام قابل پیشگیری است و از این رو باید مورد توجه قرار گیرد. 

محققان در مطالعات خود 9 عامل پرخطر را که در افزایش زوال عقل نقش دارند، بیان کرده اند که شامل فشار خون بالا، سطح تحصیلات پایین، اختلال شنوایی، سیگار کشیدن، چاقی، افسردگی، کم تحررکی، دیابت و سطح پایین روابط اجتماعی می شوند. 

آنها در سال 2020 سه مورد دیگر هم به این موارد اضافه کردند که عبارتند از مصرف بیش از حد الکلی، جراحت ها. به گزارش سیناپرس، قریب 40 درصد از موارد زوال عقل در دنیا به لحاظ تئوری قابل پیشگیری بوده یا در صورت حذف عوامل پرخطر از بین می رود. 

درواقع، در کشورهای ثروتمندتر،این پیشگیری با آموزش بیشتر و استعمال دخانیات کم تر رخ می دهد. از آنجایی که زوال عقل با افزایش سن تشدید می شود، با بالا رفتن سن افراد، شمار مبتلایان به زوال عقل نیز افزایش می یابد. اما این نسبت ها در اروپا و آمریکای شمالی در حال کاهش است به طوری که بروز زوال عقل در هر دهه طی 25 سال گذشته تا 13 سال کاهش یافته است. 
محققان بر این باروند که سیستم عصبی عملکرد خود را از طریق تحریک اندام های حسی حفظ می کند. بدون وجود این تحریک، نورون های عصبی به عنوان یک آرایش مجدد مغز، از بین می روند. به گزارش سیناپرس، کاهش شنوایی و بینایی می تواند با محدود کردن مشارکت سالمندان در فعالیت های فیزیکی و اجتماعی بر عملکردهای شناختی تأثیر بگذارد. 
ارتباط میان زوال عقل و کاهش شنوایی یکی از مهم ترین عوامل پرخطر برای افزایش میزان زوال عقل به شمار می رود. اقدامات معمول مانند اندازه گیری و کنترل فشار خون بالا و مصرف داروها برای کنترل فشار خون ممکن است برای بیماران کم درآمد دشوار باشد و همین امر آنها را بیشتر مستعد ابتلا به زوال عقل می کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا