حمل و نقل مواد غذایی انتشار گازهای گلخانه‌ای را تشدید می‌ کند

به گزارش سیناپرس اردبیل، پاکسازی زمین برای کشاورزی، پرورش دام و انتقال مواد غذایی به مغازه ها باعث تولید مقدار زیادی کربن دی اکسید می شود. سازمان ملل تخمین می زند که فرآوری و بسته بندی مواد غذایی عامل یک سوم انتشار گازهای گلخانه ای است. تقریبا همه کسانی که با اصطلاح گاز های گلخانه ای آشنا هستند، دی اکسید کربن را به عنوان معرف این گروه از گاز ها می شناسند. گاز های گلخانه ای شامل دی اکسید کربن، دی نیتروژون اکسید، متان، بخار آب و ازت هستند. 

جیسون هیل، دانشمند محیط‌ زیست در دانشگاه مینه‌سوتا در سنت پل، می‌گوید: تولید گازهای گلخانه ای توسط حمل و نقل مواد غذایی، انفجاری از مطالعات در مورد چگونگی تأثیر سیستم‌های غذایی بر اقلیم و ایجاد تغییرات مخرب کاربری زمین شده است.

 اما پیچیدگی سیستم غذایی، اندازه گیری میزان دی اکسید کربن موجود در اتمسفر را به چالش می کشد که نتیجه مستقیم آن انتشار گازهای گلخانه ای این سیستم، به ویژه انتشارات ناشی از حمل و نقل است. محققان دریافتند که در سال 2017، حمل و نقل مواد غذایی، انتشار گازهای گلخانه ای معادل 3.0 گیگا تن CO2 به جو اضافه کرد، که 7.5 برابر برآورد قبلی بود.

این تحقیق در 20 ژوئن در Nature Food منتشر شد.  کشورهای ثروتمند مسئول تولید نزدیک به نیمی از گازهای گلخانه ای بین المللی در حمل و نقل مواد غذایی هستند، علیرغم اینکه تنها حدود 12 درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهند. 

کشورهای کم درآمد  که حدود نیمی از جمعیت جهان در آن زندگی می کنند تنها 20 درصد از گازهای گلخانه ای بین المللی حمل و نقل مواد غذایی را تولید می کنند. به گزارش سیناپرس، این تفاوت تا حدی به این دلیل است که کشورهای ثروتمند تمایل بیشتری به واردات مواد غذایی از سراسر جهان دارند.  آنها همچنین هنگام جابجایی میوه و سبزیجات تازه از یخچال استفاده می کنند که.  جابجایی میوه ها و سبزیجات دو برابر CO2 تولید می کند.

 نینا دومینگو، محقق پایداری در دانشگاه ییل در نیوهیون، کانکتیکات، می گوید: نتایج به دست آمده به این معنا نیست که مردم باید سعی کنند مقدار گیاهان را در رژیم غذایی خود محدود کنند». بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که رژیم‌های غذایی گیاهی برای محیط‌ زیست بهتر از مصرف مقادیر زیاد گوشت قرمز هستند، به گفته محققان، کاهش مصرف گوشت قرمز و خوردن غذاهای محلی تولید شده می تواند به کشورهای ثروتمند کمک کند تا اثرات آب و هوایی خود را کاهش دهند.
 
منببع: nature news
مترجم: پریناز نصرتی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا