امکان آسان تر شدن تنفس بیماران آسمی با پیشرفت بیوشیمی

اخیراً در تحقیقی که توسط دانشگاه ادیت کوان (ECU) رهبری می‌شود، کشف مهمی که می‌تواند منجر به درمان‌های مؤثرتری برای ۲۶۲ میلیون مبتلا به آسم در جهان شود، انجام شد، این تحقیق نشان داد که مبتلایان به آسم شدید در مقایسه با افراد مبتلا به آسم خفیف تا متوسط ​​و افراد سالم، مشخصات بیوشیمیایی (متابولیت) مشخصی در ادرار خود دارند.

برای شناسایی و درک بهتر انواع مختلف آسم شدید، محققان نمونه های ادرار بیش از 600 شرکت کننده در 11 کشور را به عنوان بخشی از مطالعه U-BIOPRED، یک ابتکار در سراسر اروپا، تجزیه و تحلیل کردند، تیم محققان نوعی متابولیت خاص به نام کارنیتین را کشف کردند که در مبتلایان به آسم شدید کاهش می یابد، کارنیتین ها نقش مهمی در تولید انرژی سلولی و پاسخ های ایمنی دارند، تجزیه و تحلیل های بیشتر نشان داد که متابولیسم کارنیتین در مبتلایان به آسم شدید کمتر است.

یک مشکل بزرگ برای بسیاری از مردم

دکتر رینکه، از مرکز ECU برای متابولومیک و زیست شناسی محاسباتی یکپارچه، ضمن اشاره به آنکه درمان آسم، حیاتی است که بهبود یافته است، خاطر نشان کرد: آسم 2.7 میلیون استرالیایی را تحت تأثیر قرار داده است و 417 مورد مرگ ناشی از آسم در استرالیا در سال 2020 وجود داشته است، آسم شدید زمانی رخ می دهد که آسم فردی کنترل نشده باشد، علیرغم اینکه با سطوح بالای دارو ویا چندین دارو درمان می شود.

او ادامه داد، برای شناسایی و توسعه گزینه‌های درمانی جدید، ابتدا باید مکانیسم‌های اساسی این بیماری را بهتر بشناسیم، و یکی از راه‌های انجام این کار، بررسی مشخصات شیمیایی بدن یا «متابولوم» است که تصویری فوری از وضعیت فیزیولوژیکی فعلی فرد ارائه می‌دهد و بینش مفیدی را در مورد فرآیندهای بیماری ارائه می‌دهد.

دکتر رینکه ادامه داد: در این مورد، ما توانستیم از متابولوم ادراری مبتلایان به آسم برای شناسایی تفاوت‌های اساسی در متابولیسم انرژی استفاده کنیم که ممکن است هدفی برای مداخلات جدید در کنترل آسم باشد.

او ادامه داد:  بررسی مستقیم ریه ها می تواند دشوار و تهاجمی باشد  اما خوشبختانه، آنها حاوی رگ های خونی زیادی هستند، و بنابراین، هرگونه تغییر بیوشیمیایی در ریه ها می تواند وارد جریان خون شود و سپس از طریق ادرار دفع شود.

مترجم: فاطمه خداپرست