آغاز اختتامیه سیزدهمین جشنواره بین المللی فارابی

این مراسم با حضور محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، شماری از نخبگان، استادان دانشگاه و پژوهشگران حوزه مطالعات علوم انسانی در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود.

جشنواره بین‌المللی فارابی ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سالانه با هدف شناسایی و معرفی استعدادهای برتر در حوزه علوم انسانی و اسلامی، معرفی و ارایه آثار و نظریه‌های برتر، روش‌ها و طرح‌های جدید در حوزه علوم انسانی و اسلامی در میان اندیشمندان ایرانی و غیر ایرانی برگزار می شود و اکنون با معرفی برگزیدگان این دوره به کار خود پایان می‌دهد.

این جشنواره در ۱۵ گروه علمی شامل اخلاق، ادیان و عرفان، تاریخ، جغرافیا و باستان‌شناسی، حقوق، زبان، ادبیات و زبان‌شناسی، علوم اجتماعی و علوم ارتباطات، علوم اقتصادی، مدیــریت و علــوم مــالی، علــوم تربیتی، روان‌شناسی و علــوم ورزشی، علوم سیاسی، روابط بین‌الملل و مطالعات منطقــه‌ای، علــوم قــرآنی، تفسیـر و حدیث، فقــه و اصـــول، فلسفه، منطق و کــلام، فناوری اطلاعات، اطلاع‌رسانی و کتابداری، مطالعات انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره)، مطالعات میان رشته‌­ای و مطالعات هنر و زیبایی‌شناسی بهترین آثار را در چهار قالب کتاب پژوهشی، گزارش اختتام‌یافته پژوهش، رساله دکتری و پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد شناسایی و معرفی می‌کند.

همچنین این جشنواره در بخش ویژه جایزه شخصیت‌های پیشگام علوم انسانی و اسلامی، پیشکسوت علوم انسانی و اسلامی، مترجم برتر، انجمن علمی برتر، نشریه علمی برتر و نظریه‌پرداز برجسته را اعطا می‌کند.

روند انتشار فراخوان سیزدهمین دوره جشنواره از شهریور گذشته آغاز و آثار رسیده به سیزدهمین دوره این جشنواره در دو سطح بزرگسال (بالای ۳۵ سال) و جوان (کمتر از ۳۵ سال) داوری شد. آثاری که از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا پایان اسفند ۱۳۹۹ منتشر یا پایان یافته‌ بودند، در این دوره از جشنواره می‌توانستند شرکت کنند.

در این دوره سه هزار و ۸۸ اثر به دبیرخانه رسید ‌که بعد از پالایش اولیه ۲ هزار و ۶۶۹ اثر باقی ماند و در ۱۵ گروه علمی بر اساس حوزه اصلی علوم انسانی گروه‌بندی شد. افزون بر این، در دوره سیزدهم پنج شخصیت پیشگام و پنج شخصیت پیشتاز در رشته‌های مختلف تعیین شدند.

همچنین ۸۴ اثر در بخش بین‌الملل به دبیرخانه رسید و در نهایت آثار ۶۵ محقق خارجی وارد رقابت در جشنواره شد و در پی بررسی شورای بخش بین‌الملل، ۱۰ محقق به عنوان محقق خارجی از جمله محققانی از بنگلادش، مالزی، ۲ نفر از لبنان، پورتوریکو، بوسنی، فیلیپین و ۲ نفر از مراکش برگزیده شدند.

تاکنون ۱۲ دوره از این جشنواره به ترتیب دوره اول بهمن ۱۳۸۶، دوره دوم دی ۱۳۸۷، دوره سوم آبان ۱۳۸۸، دوره چهارم آبان ۱۳۸۹، دوره پنجم آبان ۱۳۹۰، دوره ششم آبان ۱۳۹۱، دوره هفتم بهمن ۱۳۹۳، دوره هشتم بهمن ۱۳۹۵، دوره نهم دی ۱۳۹۶، دوره دهم بهمن ۱۳۹۷، دوره یازدهم مرداد ۱۳۹۹ و دوره دوازدهم تیر ۱۴۰۰ برگزار شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضا غلامی رییس دبیرخانه جشنواره بین‌المللی فارابی و رییس مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مهدی عباس‌زاده، دبیر شورای علمی این دوره از جشنواره فارابی بودند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا