سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۲ اعمال نمی‌شود

علی خضریان سخنگوی از اعمال نشدن سوابق تحصیلی داوطلبان در کنکور ۱۴۰۲ خبر داد.

وی گفت: تعیین سرنوشت یک جوان در یک نیم روز حتما تعیین شدن سرنوشت یک عمر است و حتما اضطراب ها و استرس ها را به همراه دارد و کسانی را که نمی توانند آن حجم تحصیل خود را برای این دوره بالا ببرند به سمت تقلب ها و اتفاقات خلاف قانون و خلاق اخلاق جلو می‌برد.

خضریان  در گفت و گوی تلویزیونی تاکید کرد: این واقعیت را باید بپذیریم که یک دوره سوابق تحصیلی افراد در کنار کنکور مبنایی بر ارزشیابی افراد برای ورود به دانشگاه‌ها به خصوص دانشگاه‌های برتر باشد.

وی خاطرنشان کرد: کمیسیون اصل ۹۰ روز پنجشنبه با آقای رییس جمهور جلسه داشت و این موضوع را با آقای رییس جمهور مطرح کردیم که لازم است به آن تاملی صورت گیرد. ایشان با توجه به این که دغدغه جوانان را شنیدند مورد استقبالشان قرار گرفت و در همان جلسه تصمیم گرفته شد که این ابلاغ پس از ۱۵ تیر صورت گیرد تا در کنکور ۱۴۰۲ موثر نباشد، چون کمتر از یک سال فاصله می‌شود. قرار شد ایشان دست نگه دارند و بعد از ۱۵ تیر ابلاغ شود تا برای کنکور ۱۴۰۲ سوابق تحصیلی اعمال نشود تا افرادی که مدنظرشان بوده که ما اطلاع نداشتیم یا نظام قدیمی‌ها که می‌خواستند الان تصمیم بگیرند، برای آخرین شانسشان در کنکور شرکت کنند. لذا ۱۴۰۲ شامل این مصوبه شورای انقلاب فرهنگی نخواهد شد.

شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال ۹۸ به شکلی جدی‌تر آسیب‌شناسی موضوع کنکور را در دستور کار قرار داد و این روند به تصویب مصوبه‌ این شورا در جلسه ۸۴۳ منجر شد که شاید مهم‌ترین بند آن تاثیر قطعی و ۴۰ درصدی معدل سه پایه متوسطه دوم در آزمون سراسری باشد. این مصوبه بار دیگر در جلسات شورا مطرح و اصلاح شد و در نهایت در جلسه ۸۶۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی (۱۷ خرداد ۱۴۰۱) به تصویب رسید.

عبدالرسول پورعباس رییس سازمان سنجش آموزش کشور نیز ۳۰ خرداد ماه گفته بود: مصوبه جدید کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی اگر تا نیمه تیر ماه ابلاغ شود، کنکور ۱۴۰۲ را مطابق آن برگزار می‌کنیم، اما اگر مصوبه تا آن روز به سازمان سنجش ابلاغ نشود، کنکور سال آینده را نیز مانند سال ۱۴۰۱ برگزار خواهیم کرد.

به گفته وزیر علوم، در کنکور ۱۴۰۱ سوابق تحصیلی یعنی معدل آزمون نهایی سراسری که در ۱۰ رشته برای دانش آموزان سال دوازدهم برگزار می شود، تنها تاثیر مثبت در نتیجه کنکور داوطلبان دارد و لحاظ کردن تاثیر قطعی امسال اجرا نمی شود. تاثیر مثبت به  این معنی است که اگر داوطلبی رتبه پایینی در کنکور کسب کرد اما معدل سال دوازدهم دبیرستان او بالا مثلا ۲۰ باشد رتبه نهایی او در کنکور نیز بالا می رود. میزان این افزایش بسته به نسبت معدل این داوطلب با سایر رقبا دارد اما به هر حال تاثر افزایشی دارد. همچنین تاثیر مثبت اینگونه است که اگر همین داوطلب در کنکور رتبه بالایی کسب کرد، ولی معدل تحصیلی پایین تری داشت این معدل در کاهش رتبه کنکور او اثری ندارد.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا