ارتباط حملات قلبی با میزان هورمون تستوسترون

نتایج این مطالعه که در مجله European Heart Journal به چاپ رسیده است، براساس بررسی های گسترده بر روی 83،000 بیمار بدست آمده است.

این مطالعه، اولین مطالعه ای است که اهمیت هورمون تستوسترون را در سلامت قلبی مردان نشان می دهد. براساس این مطالعه، مردانی که تحت درمان با این هورمون قرار گرفتند 53% کمتر در معرض خطر مرگ در اثر سکته و یا حمله قلبی قرار داشتند.

تستوسترون مهم ترین هورمون مردانه است که در رشد و تکامل اندام های جنسی و بروز صفات ثانویه جنسی مانند رویش موی صورت،  بم شدن صدا، ریزش موی مدل مردانه و خواص آنابولیک مانند رشد عضلات و توده استخوانی بسیار موثر است.  این هورمون باعث جهش رشد در نوجوانان و توقف رشد قدی با بستن صفحات رشد در دو انتهای استخوان‌ها می‌شود. تستوسترون باعث ساخته شدن بافت‌ها می‌گردد. محل اصلی ساخت و ترشح این هورمون در بدن مردها بیضه است هر چند که مقدار کمی در غده فوق کلیوی هم تولید می‌شود . در زنان این هورمون در تخمدان و غده فوق کلیوی سنتز می‌شود.

به طور کلی تستوسترون مسئول ایجاد صفات متمایز بدن مردانه است. حتی در طول زندگی جنینی هم گنادوتروپین جفتی(chorionic gonadotropin)، بیضه‌ها را وادار به ترشح مقادیر متوسطی از تستوسترون می‌کند و تستوسترون در تمام دورهی تکامل جنینی و حداقل ۱۰ هفته پس از تولد ترشح می‌شود؛ از آن پس در دوران کودکی تقریباً هیچ مقدار تستوسترون تولید نمی‌شود. اما در حدود سنین ۱۰ تا ۱۳ سالگی که شروع بلوغ است، ترشح تستوسترون تحت تاثیر هورمون‌های گنادوتروپیک هیپوفیز قدامی به سرعت افزایش می‌یابد و این ترشح زیاد در بیشتر بقیه طول عمر ادامه می‌یابد ولی پس از ۵۰ سالگی به سرعت کاهش می‌یابد و تا ۸۰ سالگی به ۲۰ تا ۵۰ درصد حداکثر ترشح آن می‌رسد.

محققان در مطالعه اخیر به این نتیجه رسیده اند که  با توجه به کاهش سطح تستوسترون در 50 سالگی به بالا، خطر سکته قلبی، حمله قلبی و بیماری های قلبی- عروقی در مردان بالا می رود.

منبع

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا