زایمان در آب، درد و خون ریزی را کاهش می دهد

به گزارش سیناپرس، زایمان در آب شامل استفاده از استخر زایمان برای رسیدن به آرامش و تسکین درد است. در این روش یا مادر باردار برای زایمان اصلی از استخر خارج می‌شود، یا در حوضچه زایمان می ماند و پس از تولد، نوزاد را به سطح آب می آورد تا نفس کشیدن را آغاز کند.

در این باره، محققان دانشگاه آکسفورد بروکرز انگلستان طی پژوهشی به مقایسه میزان مداخلات مراقبت های بهداشتی مورد نیاز در حین و بعد از زایمان بین دو نوع مختلف زایمان فوق و زایمان های معمولی پرداخته اند. 

آن ها پایگاه‌های داده تحقیقاتی را به دنبال مطالعات مرتبط منتشر شده بین سال‌های 2000 و 2021 جستجو کردند. حدود 36 مطالعه شامل نزدیک به 160 هزار زن معیارهای واجد شرایط بودن را داشتند و در بررسی گنجانده شدند. اکثر مطالعات در واحدهای زنان و زایمان انجام شده بودند.

مطالعات فوق شامل طیف وسیعی از مداخلات و پیامدها بود. این موارد عبارت بودنند از: زایمان القایی، پارگی مصنوعی کیسه آب، افزایش تحریک زایمان، مصرف مواد مخدر، استفاده از اپیدورال برای تسکین درد در قسمت پایین کمر، سزارین، شانه گیر کرده نوزاد، پارگی یا برش واژن یا ناحیه بین واژن و مقعد یا اصطلاحا اپیزیوتومی، خونریزی پس از تولد و موارد بسیار دیگر.

تجزیه و تحلیل داده‌های تلفیقی نشان داد که زایمان در آب، صرف نظر از این که زنان نهایتا بچه خود را در استخر یا خارج از استخر به دنیا بیایند، مزایای واضحی برای زنان دارد. به گزارش سیناپرس، این نوع زایمان به اندازه مراقبت های استاندارد برای مادران سالم و نوزادان آن ها ایمن بود.

بر اساس نتایج فوق، زایمان در آب در مقایسه با مراقبت های استاندارد، به طور قابل توجهی استفاده از اپیدورال، مواد مخدر تزریقی، اپیزیوتومی و همچنین درد و خونریزی شدید پس از زایمان را کاهش داده و سطح رضایت مادران و شانس پرینه سالم را بالا می برد.

محققان می گویند: غوطه وری در آب می تواند به طور قابل توجهی احتمال پرینه دست نخورده را افزایش دهد و اپیزیوتومی را کاهش دهد، مداخله ای که هیچ فایده ای برای پرینه یا جنین ندارد و می تواند درد و اضطراب پس از زایمان را افزایش دهد و بر تجربه زایمان زنان تأثیر منفی بگذارد. به گزارش سیناپرس، تمام این موارد حاکی از آن هستند که غوطه ور شدن در آب در حین زایمان و زایمان نهایی در آب، عملکرد بالینی را تغییر می دهد که منجر به نیازهای کمتری برای بی دردی دارویی می گردد. لذا غوطه وری در آب، روشی موثر برای کاهش درد و خون ریزی زایمان بدون افزایش خطر آن است.

به گزارش سیناپرس، یافته های فوق در نشریه بین المللی و دسترسی آزاد BMJ Open منتشر شده اند.

ترجمه: رهاامیدوار
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا