لاستیک های بدون هوا

به گزارش سیناپرس به نقل از hackaday، لاستیک های بدون هوا چند سالی است ابداع شده اما تا تولید انبوه آن در دنیا فاصله دارد. اما این گزینه یکی از نسخه هایی است که می توان در اتومبیل ها مورد استفاده قرار گیرند اما تاکنون وارد مرحله تولید انبوه نشده و به طور گسترده به کار نرفته اند. 
این لاستیک های بدون هوا نسبت به لاستیک های هوادار سنتی که در بسیاری از اتومبیل ها نصب هستند، مزیت هایی دارند و در مقابل پنچری و سوراخ شدگی بسیار ایمن هستند و از این نظر کمک بزرگی به راننده می کنند. 

هزینه تولید این تایرها برخلاف تصور خیلی گران تمام نمی شود و برای تولید آن چند قطعه لوله زهکشی شده با قطرهای مختلف به طول های کوتاه بریده شده است و سپس با سخت افزاری که برای آن تعبیه شده، به یکدیگر محکم می شوند. به گزارش سیناپرس، سخت افزارهای زیادی برای اتصال محکم تمام طول لوله ها به یکدیگر موردنیاز است.

با توجه به ساختاری که این قطعات در جای خود قرار گرفته اند، به سادگی آج هایی که در سطح لاستیک های سنتی پخش هستند، از لاستیک حذف شده و تنها در اطراف مجموعه های چهارتایی به صورت دایره ای شکل می گیرند.

از ویژگی های بد این لاستیک های بدون هوا این است که کیفیت سواری آن مناسب نیست و هنگام حرکت خشن و سطح زیر آن ناهموار است و باعث آزار سرنشینان می شود و حتی ممکن است در سرعت بالای 80 کیلومتر در ساعت، باعث بر هم خوردن کنترل خودرو شود. به گزارش سیناپرس، اما لاستیک ها در شرایط مختلف، عملکرد فوق العاده ای دارند و به ویژه در مسابقات سرعت مدار بسته عمر بسیار بالایی دارند. اما چنین لاستیکی با قیمت پایینی که برای آن در نظر گرفته شده و نیز فهرستی از قطعات ساده ای که در تولید آن به کار رفته، شگفت انگیز است. 

محققان اشاره کرده اند: لاستیک های بادی مقداری از انرژی را به عنوان گرما هدر می دهند و به راحتی می توان آنها را بیشتر باد کرد تا اصطکاک در جاده را کاهش دهد. لاستیک های بدون هوا که وزن سبک را با مواد سنگین تر جایگزین می کنند، باید طراحی شوند در غیر این صورت رانندگان برای ادامه حرکت به سوخت بسیار بیشتری نیاز خواهند داشت. 

مترجم:ندا اظهری
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا