مولکول قند حساسیت زا زیر ذره بین دانشمندان

به گزارش سیناپرس، در مطالعه ای که توسط محققان مؤسسه تحقیقات پزشکی گاروان استرالیا انجام شده است، نحوه تعامل آنتی بادی ها با مولکول قند آلفا-گال که توسط اکثر پستانداران به جز انسان تولید می شود، توضیح می دهد. در این تحقیق همچنین نقش آلفا-گال به عنوان مولکول کلیدی برای آلرژی منحصر به فرد فوق تأیید شده است.

هنگامی که انسان از طریق نیش گونه‌های خاصی از کنه‌ها مانند کنه فلجی که بومی استرالیای شرقی است، در معرض مولکول آلفا-گال قرار می‌گیرد، سیستم ایمنی بدن، آن را به عنوان یک مولکول مضر شناسایی کرده و واکنش آلرژیک را تحریک می کند، واکنشی که گاهی اوقات با عواقب تقریباً کشنده ای همراه است.

به گفته مجریان این پژوهش، آنالیزهای مولکولی نشان داده اند که نوع خاصی از آنتی‌بادی، دارای یک جایگاه طبیعی است که آلفا-گال به خوبی در آن قرار می‌گیرد و به نظر می رسد که ما از نظر ژنتیکی مستعد حساسیت به این قند هستیم.

آن ها می افزایند: ما انسان ها بنا به دلایلی که معلوم نیستند، ظرفیت تولید قند آلفا-گال را در طول تکامل از دست داده ایم. موضوعی که شاید برای محافظت ما در مقابل بیماری های عفونی رخ داده باشد.

به گزارش سیناپرس، طبق این تحقیق، انگل پلاسمودیوم عامل بیماری مالاریا نیز دارای پوشش آلفا-گال روی سطح خود است و پاسخ ایمنی سریع به این قند می‌تواند انگل را قبل از این که بدن را تحت تأثیر قرار دهد، نابود کرده و از فرد در برابر مالاریا محافظت کند.

دانشمندان فوق می گویند: زمانی که گونه های خاصی از کنه های عامل بیماری، شخص را می گزند، مولکول های آلفا-گال موجود در بزاق آن ها به بدن فرد تزریق می شود.به گزارش سیناپرس، در نتیجه این اتفاق، حدود یک سوم افرادی که به آلفا-گال حساسیت دارند، علائم حساسیت به گوشت پستانداران را نشان می دهد. در صورتی که فرد، نیش دیگری را نیز دریافت کند، پاسخ آلرژیک می تواند بیش از دو برابر شود.

طبق این گفته ها، برخی از افراد مبتلا به آلرژی شدید ممکن است تحت تأثیر وجود محصولات دیگری مانند آب گوشت گاو، پنیرهای نرم مانند پنیر فتا یا بز یا حتی ژلاتین قرار گیرند و حساسیت نشان دهند.

به گزارش سیناپرس، با توجه به این که حساسیت به گوشت قرمز، یک مسئله مهم و رو به رشد سلامتی برای کل دنیا است، یافته های این تحقیق که در نشریه جهانی PNAS منتشر شده اند، راه را برای شناخت کاندیدهای بالقوه درمانی به منظور رفع پاسخ آلرژیک فوق هموار خواهند کرد.

ترجمه: رهاامیدوار