لزوم ارایه برنامه ای جامع برای مقابله با پدیده ریزگرد

عباس پایی زاده در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با تاکید بر لزوم ارایه یک برنامه جامع برای مقابله با پدیده ریزگردها، گفت: انتظار ما این بود که اقدامات جدی تری برای مهار ریزگردها در کشور صورت بگیرد اما متاسفانه تاکنون اقدامات اساسی و زیربنایی در این زمینه صورت نگرفته است. دولت می بایست تا الان یک لایحه جامع برای مقابله با این پدیده به مجلس ارایه می کرد که در بحث قانونگذاری زمینه برای تامین اعتبار و اجرای پروژه های بزرگ فراهم شود ولی ما همچنان منتظر هستیم و اتفاق خاصی را شاهد نبوده ایم.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس افزود: تاکنون اقدامات کوتاه مدت از طرف برخی دستگاه ها مثل وزارت نفت برای جلوگیری از خشک شدن تالاب ها در خوزستان صورت گرفته است و مقدار کمی هم آب وارد تالاب حورالعظیم شده است که البته کفاف کار را نمی کند.

وی با اشاره به راهکارهای مهار پدیده ریزگردها خاطرنشان کرد: دولت باید در دوبخش داخلی و خارجی به این مساله ورود پیدا کند. در داخل کشور یک برنامه جامع مقابله با ریزگردها را ارایه کند که تمام شئون فعالیت های اقتصادی ما را شامل شود. فعالیت هایی از قبیل کشاورزی، مهار آب و سدسازی، تولید برق، محیط زیست و … می بایست در این برنامه مورد توجه قرار بگیرد. که در نهایت همه اینها ختم می شود به نحوه مدیریت منابع آب کشور.

پاپی زاده در ادامه اظهار کرد: در این برنامه باید نسبت به سدسازی تجدیدنظر شود و پروژه های غلطی مثل انتقال آب که هم اکنون در حال انجام است متوقف گردد. دولت یک لایحه ای را تهیه و به مجلس بفرستد که بر اساس آن بتوانیم اقدامات مناسبی برای مقابله با این پدیده توسط دستگاه های مختلف با مدیریت متمرکز انجام دهیم.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس تصریح کرد: در بخش خارجی نیز می بایست از طریق برخی سازمان های بین المللی نظیر فائو به این بحث ورود کنیم. مثلا اگر حورالعظیم خشک شده است قسمتی به دلیل ضعف مدیریت منابع آب داخل کشور بوده است، قسمتی هم به دلیل کاهش آب ورودی از رودخانه های پرآب دجله و فرات که با ساخت سدهای عظیم در ترکیه صورت گرفت. در واقع دستگاه هایی چون وزارت امور خارجه و وزارت جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست باید یک عزم منطقه ای توسط سازمان های بین المللی را پیگیری کنند.

وی در پایان گفت: در حال حاضر بحث ریزگردها مربوط به استان های خوزستان و ایلام و کرمانشاه و لرستان نیست بلکه هم اینک 22 استان کشور درگیر این بحث هستند، یعنی موضوع دیگر ملی شده است. البته تولید ریزگرد در خوزستان به عنوان یک تهدید ملی مطرح است چون تولید ریزگرد از تالاب های خشک شده خوزستان، بقیه استان ها را تهدید می کند. این مساله، کشاورزی خوزستان را در بسیاری از مناطق آن به سمت نابودی برده است و بیماری های زیادی از قبیل بیماری های تنفسی و پوستی برای مردم به وجود آورده است. متاسفانه دستگاه های مربوطه از ارایه آمار مربوط به بیماری های ناشی از ریزگرد خودداری می کنند اما قطع به یقین افزایش چشمگیری داشته است.  

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا