کنترل کامل درد به کمک ایمپلنت خنک کننده اعصاب

به گزارش سیناپرس، محققان نوعی ایمپلنت جدید و مهار کننده درد ساخته اند که از مواد نرم و محلول در آب ساخته شده و می تواند دور یک عصب محیطی که سیگنال های درد را از بدن به ستون فقرات و مغز می فرستد، بپیچد. این ایمپلنت خنک کننده به طور هدفمند اعصاب را کنترل کرده و از رسیدن سیگنال های درد به مغز جلوگیری کرده و هنگامی که دیگر نیازی به آن نباشد، در مایعات بدن حل می شود.

گفتنی است تاکنون تحقیقات به حیوانات آزمایشگاهی محدود شده است و چندین سال طول می کشد تا این فناوری برای آزمایش انسانی آماده شود. جان راجرز، محقق، استاد دانشکده پزشکی دانشگاه نورث وسترن فاینبرگ در شیکاگو، گفت: امیدواریم که در نهایت جایگزینی برای مدیریت درد پس از عمل داشته باشیم که به جای دارو به مهندسی متکی باشد.
به گفته راجرز، این ایمپلنت به طور بالقوه می تواند پس از بسیاری از انواع جراحی، درد را تسکین  داده و نیاز به داروهای مسکن را از بین ببرد.
این ایمپلنت می تواند اعصاب را از طریق مفهوم تبخیر خنک کند. این ماده حاوی یک خنک کننده مایع است که در نقاط خاصی در امتداد عصب محیطی تبخیر می شود. این خنک‌سازی می‌تواند سیگنال‌ های درد را که در طول عصب حرکت می ‌کنند، کند کرده و در نهایت متوقف کند.

در مطالعات آزمایشگاهی روی موش‌ها، راجرز و همکارانش از این دستگاه برای خنک کردن اعصاب محیطی و خاموش کردن سیگنال‌های درد استفاده کردند. این ایمپلنت بسیار کوچک است و در پهن ترین نقطه آن فقط ۵ میلی متر خواهد بود.

این فناوری به شکل یک غلاف، دور عصب پیچیده شده و در داخل دو لوله آن، میکروسیال های ویژه ای وجود دارد. یکی حاوی مایع خنک کننده پرفلوروپنتان است که در پزشکی استفاده می شود و لوله دیگر حاوی نیتروژن خشک است.به گزارش سیناپرس،هنگامی که گاز و مایع خنک کننده در یک محفظه مشترک مخلوط می شوند، مایع تبخیر شده و اثر خنک کننده ایجاد می کند. در همان زمان، یک حسگر الکترونیکی در ایمپلنت دمای عصب را کنترل می کند. این دستگاه به پمپی خارج از بدن متصل شده و به کاربر اجازه می دهد ایمپلنت را فعال کند و سپس شدت آن را افزایش یا کاهش دهد.

به گزارش سیناپرس،اگر این فناوری در انسان ها گسترش یابد، می تواند برای جراحی هایی استفاده شود که پس از آن درد زیاد یا طولانی مدت وجود دارد.

مترجم: نیروانا محمدحسینی
منبع: consumer.healthday
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا