آزادسازی داروی سرطان از نانوذرات مغناطیسی به دستور پزشک

به گزارش سیناپرس، امروزه محققان به شکلی گسترده در حال پیگیری درمان‌های پیچیده‌تر برای مقابله با سرطان ریه هستند. شیمی درمانی سنتی می تواند عوارض جانبی جدی در سراسر بدن داشته باشد، بنابراین تلاش زیادی می شود که درمان های جدید، بسیار هدفمند عمل کنند.

این روش‌ها با استفاده از عوامل انتخابی که احتمال کمتری در ایجاد اثرات خارج از هدف را دارند، به طور مستقیم دارو را در تومور آزاد می کنند.

حالا در یک مطالعه جدید بین المللی، چنین استراتژی مهمی ارائه شده است. پژوهشگرانی از دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا در ایالات متحده، توانسته اند نانوذرات مغناطیسی ای ایجاد کنند که می‌توانند با تحریک با استفاده از میدان مغناطیسی، دارو یا محرک درمانی را در محل مورد نظر آزاد کنند.

این تکنیک به پزشک اجازه می دهد تا نانوذرات را به صورت داخل وریدی وارد بدن کند و سپس تومور را در معرض فرکانس رادیویی میدان مغناطیسی متناوب یا به اختصار، AMF-RF از خارج از بدن قرار دهد.به گزارش سیناپرس، این امر باعث می شود که نانوذرات در ناحیه مدنظر، کمی گرم شوند و سپس محموله درمانی خود را دقیقاً در جایی که لازم است آزاد کنند.

محموله مورد نظر رشته کوتاهی از RNA است که به عنوان میکرو RNA شناخته می شود. در این مورد، محققان نانوذرات را به نسخه ای مصنوعی از یک میکرو RNA به نام miR-148b متصل کردند که نشان داده شده است فعالیت سرکوب کننده تومور دارد.

آن ها با استفاده از یک پیوند شیمیایی حساس به حرارت به نام سیکلوداکت، نانوذرات و داروی میکرو RNA را به هم متصل کردند، به طوری که پیوند فوق در صورت دریافت گرما، متلاشی شده و میکرو RNA را آزاد می کند.

تیم تحقیقاتی پس از آزمایش این نانوذرات روی سلول‌های سرطانی ریه دریافت که این ذرات با موفقیت وارد سلول‌ها شده و پس از قرار گرفتن در معرض AMF-RF، بار میکرو RNA خود را در محل آزاد می‌کنند. به گزارش سیناپرس، بررسی های بعدی آن ها نیز نشان داد تعداد قابل توجهی از سلول‌ها در گروهی که درمان نانوذرات/AMF-RF را دریافت کرده‌ بودند در مقایسه با گروه‌هایی که هیچ درمانی دریافت نکرده‌اند، از بین رفته بودند.

به گزارش سیناپرس، این نتایج که در نشریه بین المللی در Biomedical Engineering Advances منتشر شده اند، نشان می دهند که روش مورد اشاره، توانایی قابل توجهی دارد و می تواند راه را برای مطالعات پیشرفته تر درمان سرطان هموار نماید.

ترجمه: محمدرضا دلفیه