بررسی تاثیر احساسی نمایش تصاویر جیمز وب توسط ناسا

به گزارش سیناپرس، توماس زوربوخن، رئیس برنامه های علمی ناسا، گفت این تلسکوپ که در ماه دسامبر به فضا پرتاب شد، اهمیت زیادی در مطالعات نجومی داشته و تصاویر آن جهان بینی جدیدی را ارائه می کند.

او و دیگر مقامات ناسا روز گذشته در مورد داده‌های جدیدی که از تلسکوپ دریافت می ‌کنند، در یک جلسه توجیهی صحبت کردند.

وی در ادامه توضیحاتش گفت: در حال حاضر برخی از داده های  شگفت انگیز وجود دارد و برخی از تصاویر هنوز باید با دقت بیشتری گرفته شوند. ما در میانه ی دست یابی به اطلاعات و داده های تاریخ ساز هستیم.

جیمز وب قدرتمندترین تلسکوپی است که تاکنون به فضا پرتاب شده است و از فناوری مادون قرمز برای مشاهده اجرام دورتر از زمین از هر زمان دیگری استفاده می کند. این تلسکوپ از ۱۸ آینه شش ضلعی تشکیل شده است که مجموعاً ۶ متر و ۴۱ سانتیمتر عرض داشته و مساحت جمع آوری نور آن تقریباً شش برابر تلسکوپ فضایی هابل است.

ناسا قبلاً برخی از تصاویر آزمایشی را که جیمز وب از ستاره‌ ای در دب اکبر به نام HD 84406 گرفته بود، منتشر کرده بود. در این زمان ناسا در حال تنظیم و تراز آینه های این تلسکوپ بود.

به گزارش سیناپرس، قرار است در دوازدهم جولای، آژانس فضایی ناسا تصاویری از رصد های این تلسکوپ منتشر کند. مقامات ناسا گفتند که این تصاویر شامل عمیق ترین تصاویری است که تا به حال از کیهان گرفته شده است.

زوربوخن  در این رابطه گفت :این تصاویر بسیار احساس برانگیز بوده و  تقریباً اشک او را درآوردند. به گفته رئیس برنامه های علمی ناسا، واقعاً سخت است که به جهان با نگاهی جدید نگاه نکنیم و لحظه ای عمیقاً شخصی نداشته باشیم. این یک لحظه احساسی است که می بینید طبیعت به طور ناگهانی برخی از اسرار خود را آشکار می کند و من دوست دارم شما نیز آن را تصور کرده و منتظر آن باشید.

پم ملروی، معاون ناسا نیز  ارزیابی زوربوخن از داده‌ها را تائید کرده و این تصاویر احساسی و خاص دانست. وی در این رابطه گفت: آن چه در این تصاویر دیده ام، به عنوان یک دانشمند، یک مهندس و به عنوان یک انسان، مرا تحت تأثیر قرار داد.