اولین مورد ابتلای انسان به کرونا از گربه

به گزارش سیناپرس، یافته های مطالعات نشان می دهد که گربه ها ذرات عفونت ویروسی را در بین گربه های دیگر پخش می کنند، اما موارد انتقال عفونت از گربه به انسان نادر است.

با این حال، اولین شواهد محکم برای اثبات چنین موردی توسط یک تیم تایلندی ارائه شد که نشان می دهد باید گربه ها را به لیست حیواناتی که می توانند منبع انتقال ویروس باشند، اضافه کرد.

محققان می ‌گویند:با توجه به مقیاس همه ‌گیری کرونا در دو سال گذشته، توانایی ویروس در انتشار بین حیوانات، این احتمال وجود دارد که تماس نزدیک بین افراد با گربه‌ ها، منجر به سرایت این ویروس از گربه به انسان بشود.

ماریون کوپمنز (Marion Koopmans) ویروس شناس مرکز پزشکی دانشگاه اراسموس در روتردام در این باره گفت: این مطالعه یک گزارش موردی جالب و نمونه ای عالی از آنچه که ارتباط و  تماس کامل بین افراد یا حیوانات در انتشار ویروس می تواند انجام دهد، است.

به گفته محققان، این شواهد مبتنی بر پرونده یک گربه ده ساله است که برای نمونه گیری آزمایش کرونا به یک کلینیک مراجعه کرده بود. به گزارش سیناپرس، این گربه در طول انجام آزمایش عطسه کرد در حالی که جراح دامپزشک ماسک و دستکش داشت اما چشمانش با عینک پوشیده نشده بودند. در ادامه، آزمایش این گربه مثبت شد و به دنبال او صاحبش و پسرش که او نیز آلوده بود، به بخش قرنطینه و مراقبت های ویژه منتقل شدند.

جالب است بدانید که پس از سه روز، علائم کرونا از جمله تب، از دست دادن حس بویایی و سرفه در دامپزشک نمایان شد و بعد از انجام آزمایش کرونا در نهایت تعجب نتیجه آزمایشش مثبت شد.

شواهد مبنی بر آلوده شدن او توسط گربه ها قوی بود زیرا هیچ یک از افراد نزدیک به این دامپزشک به کرونا مبتلا نشدند.
به گزارش سیناپرس، یرای حصول اطمینان از این تشخیص، این ابتلا با تجزیه و تحلیل ژنتیکی و تعیین توالی ژنوم یکسان تأیید شد و مشخص شد که این دامپزشک به همان گونه ‌ای که گربه و صاحبان آن آلوده شده بودند، به بیماری مبتلا شده است.
شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Nature منتشر شده است.