توسعه زیست‌ بوم هوش مصنوعی دردستور کار ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال

عصر انقلاب فناوری هوش مصنوعی چند سالی است که آغاز شده و در همین مدت ابعاد و کاربردهایش بسیار گسترش ‌یافته است. هوش مصنوعی می‌تواند کیفیت زندگی انسان‌ها را به شکل شگفت‌انگیزی بهبود ببخشد و کمک کند تا درک تازه‌ای از ناشناخته‌های عالم هستی به دست آید.

در سال‌های اخیر، به علت قیمت مناسب خدمات پر قدرت محاسباتی، توسعه زیرساخت‌های ارتباطی سریع و ارزان، توسعه اینترنت اشیا و تولید کلان داده‌ها، توسعه بازار بر اثر کاربردهای جدید مانند ماشین‌های خودران، تولید داروی هوشمند، تشخیص و درمان هوشمند بیماری‌ها و شهرهای هوشمند، باعث پیشرفت‌های بی‌سابقه‌ای در هوش مصنوعی و استفاده از آن در محصولات تجاری و مدیریت سازمان‌ها و کشورها شده است.

ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال و هوشمند سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به‌منظور توسعه فناوری‌های نوظهور طرحی با عنوان جهش هوشمند سازی را برنامه‌ریزی کرده است که در تلاش است عناصر مختلف پیشران اعم از شتاب‌دهنده‌ها، مراکز نوآوری و شرکت‌های نوپا، کوچک و متوسط را برای توسعه زیست‌بوم هوش مصنوعی در کشور هدف قرار دهد و بتواند به‌صورت اهرمی منجر به شتاب گرفتن فعالیت‌های عناصر این زیست‌بوم شود.

فناوری هوش مصنوعی در ایران روندی رو به رشد داشته است و در حال حاضر شرکت‌های زیادی به این حوزه ورود کرده‌اند، اما در این میان حدود ۸۹ شرکت دانش‌بنیان با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمند سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری محصولات و خدماتشان را توسعه داده‌اند.

 پلتفرم نوآوری باز هوشمند سازی می‌تواند هم رسانی بین شرکت‌های توانمند و سایر بنگاه‌ها و نهادها در راستای حل چالش‌های حوزه هوشمند سازی را ایجاد کرده و از این طریق چشم‌انداز تحول دیجیتال و انقلاب صنعتی چهارم را در کشور تسهیل کند. این پلتفرم توسط شرکت فناوری و نوآوری هوشمند سایان و ذیل حمایت مستقیم ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال و هوشمند سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کار خود را آغاز کرده است.

نسل جدید پلتفرم‌های نوآوری باز هوشمند سازی و هوش مصنوعی بر زیر دامنه‌های کلیدی هوش مصنوعی متمرکز هستند. این پلتفرم‌ها کمک می‌کند تا همرسانی بین ارائه‌دهندگان مسئله و ارائه‌دهندگان ایده تسهیل شود و نهادهای حامی نقش زیرساختی فراهم کردن زمین‌بازی را به بهترین شکل به انجام رسانند. همچنین به‌طور مؤثر منابع فناورانه، منابع زنجیره تأمین و منابع مالی را یکپارچه کرده و ابزار مهمی برای نوآوری هستند که به‌طور مداوم قابلیت‌های اصلی تحقیق و توسعه و قابلیت‌های خدمات در هوش مصنوعی را ایجاد می‌کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا