وقف علمی ،چرخ توسعه علم را به راه می اندازد

وی در خصوص موسسه خیرین پژوهش افزود:این موسسه به عنوان یک نهاد غیر دولتی و مردمی تشکیل شده و هدفش این است که صندوق اعتباری باکمک خیرین و اعتبارات مردمی ایجاد کند که این صندوق اعتباراتش را به تحقیقات علوم پزشکی اختصاص می دهد.

مدیر عامل موسسه خیرین پژوهش رویان به بیان فعالیت های این موسسه پرداخت و گفت: فعالیت هایی که این موسسه پشتیبانی می کند و مورد حمایت قرار می دهد، تحقیقاتی است که در حوزه علوم پزشکی و لایه های تشخیصی و درمانی صورت می دهد که عمدتا روی بیماری های صعب العلاج و نادر متمرکز شده است و تمرکزش را به سمت آن دسته از بیمارانی برده است که بار مالی سنگینی را برای آنها داشته است و در حوزه علوم پزشکی نتوانستیم با روش های معمولی که وجود دارد به نتایج خوبی برسیم.

دکتر سالیان زاده افزود: هدف از ایجاد این موسسه این بود که بتوانیم روش های تشخیص درمانی بیماران صعب العلاج را پیدا کنیم اما به دنبال این هدف چند هدف حاشیه ای دیگر نیز داریم.اولین موضوع این بود که بتوانیم محققین و علاقه مندان به پژوهش دراین حوزه را شناسایی کنیم و به این ترتیب تیم های تحقیقاتی در سطح مناسبی برای تحقیقات علوم پزشکی در آینده شکل دهیم.

وی عنوان کرد: هدف دوم این بود که با فضای مناسب تحقیقاتی که فراهم می شود، مانع از خروج فرار مغزها از کشور شویم.چون بسیاری محققان ما هدفشان این نیست که برای کسب درآمد بیشتر به کشورهای اروپایی و آمریکایی بروند،بلکه آنها میخواهند یک بستر مناسب تحقیقاتی داشته باشند تا بتوانند بدون دغدغه کار مطالعاتی و تحقیقاتی انجام دهند ،ما هم توانستیم این مهم را فراهم کنیم که خوشبختان هدف گذاری هایی کردیم و فضای مناسبی برای کارهای تحقیقاتی توانسته ایم ایجاد کنیم.

مدیر عامل موسسه خیرین پژوهش افزود: هدف فرعی سوم از تشکیل این موسسه این بود که در حقیقت ما وقف علمی در حوزه پژوهش را که در گذشته کشور و در سابقه تاریخی این مملکت وجود داشته است و به حدود هزار سال قبل برمیگردد زنده کنیم و به خیرین بگوییم که علاوه بر ساختن مدرسه ،مسجد و حسینه راه های دیگری برای خدمت به دیگران هست و به جای دادن ماهی به دیگران بهتر است ماهی گیری را به آن ها یاد بدهیم.

دکتر سالیان زاده افزود: باید فرهنگ تحقیقات را در کشور گسترش دهیم تا به جای اینکه محققین ما به کشورهای دیگر بروند و کار تحقیقاتی کنند در همین مملکت بمانند وباحمایت خیرین این کار را انجام دهند.بنابراین هدف سوم این است که فرهنگ وقف را در  پژوهش گسترش دهیم.

مدیر عامل موسسه خیرین پژوهش درباره نهادینه کردن فرهنگ وقف در کشور،عنوان کرد: نهادینه کردن این موضوع  کار سنگین و طاقت فرسایی را می طلبد. اما یکی از راهکارهایی که می شود برای این مهم  درنظر گرفت،این است که موضوع تحقیقات را در سطح کشور واهمیت جایگاه آن در امور اقتصادی ،فرهنگی و مذهبی را دوباره برای مردم روشن کنیم.

وی افزود: در این صورت نیاز به تبلیغات و ترویج برخی موضوعات و مطالب خاص و ویژه درحوزه تحقیقات داریم.علاوه برآن باید کارهای عملیاتی انجام دهیم و تحقیقاتی را شروع کنیم که در مقاطع کوتاه مدت،میان مدت و بلند مدت خروجی های مناسبی را که میتواند توجه مردم راجلب کند ،انجام دهیم.به عنوان مثال در طی چند سال گذشته تیم انرژی هسته ای توانست در سه مقطع زمانی نتایج در خشانی را ارائه کند و خود به خود باعث شد که مردم توجه بیشتری به این موضوع کنند و برای دفاع از این موضوع ملی یکپارچه شدند.

سالیان زاده گفت: درحوزه پژوهش علوم پزشکی هم همین است در گذشته ما منتظر بودیم تا ببینیم کدام کشور چه تحقیقی انجام میدهد تا ما آن راه را ادامه دهیم.در حالی که الان بنا را براین گذاشته ایم که خودمان تحقیقات کنیم و به نتایج شیرین آن برسیم.برای اینکه این کار را بکنیم باید شیرینی تحقیق را در کوتاه مدت،میان مدت،بلند مدت به مذاق جامعه خودمان بچشانیم تا باورشان شود که محققین ایرانی در کشور خودمان با ابزارهای خودمان میتوانند به نتایج تحقیقاتی دست یابند که دنیا تشنه آن نتایج شود؛تاکنون در بحث سلول های بنیادی به آن  دست پیدا کردیم و در آینده در بحث طب ترمیمی،مهندسی بافت و ژنتیک خبرهای خوبی خواهیم داشت .

مدیر عامل موسسه خیرین پژوهش درباره جایگاه وقف در ایران گفت: حدود 40-50سال اخیر وقف در زمینه های علمی از لحاظ سازماندهی به صورت پراکنده در کشور بود به عنوان مثال ساختمان و مجموعه وسیع انستیتوپاستور که یک مجموعه ملی عظیم است و از سوی یک خیر وقف شده است و یا موسسات تحقیقاتی علوم مذهبی که وجود دارند به  صوت پراکنده و سازمان دهی نشده بودند، که این امردر 5سال اخیر یک شاکله جدید پیدا کرد و عملیات وقف در حوزه پژوهش با تشکیل موسساتی شبیه موسسه خیرین پروژه سلامت موسسه رویان یک شاکله مناسب و سازمندهی شده ای پیدا کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: با تشکیل این موسسه دیگران می توانند با الگوبرداری ازآن در زمینه های مختلف تحقیقاتی رشد کنند.از طریق این سازماندهی مردم می توانند وارد فضای وقف در پژوهش شوند تابتوانند سوالات خود را مطرح و برای دغدغه هایشان پاسخ مناسبی بگیرند.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا