‌ماموریت ناسا در ماه آغاز شد

به گزارش سیناپرس، شب گذشته مدارگرد ماه بدون سرنشین از شبه جزیره ماهیا نیوزیلند به پرواز درآمد. این ماموریت ابتدا برای دوشنبه تعیین شده بود اما برای بررسی نهایی سیستم ها به تعویق افتاد.

آزمایش عملیات ناوبری و فناوری سیستم موقعیت یاب خودمختار سیسلونار، ماهواره ای را به مدار ماه هدایت می کند که تا فاصله هزار مایلی به قطب شمال ماه نزدیک می شود. این فضاپیما که یک ماهواره مکعبی کوچک را حمل می کند، تا شش ماه آینده برای مطالعه و بررسی در مدار ماه باقی خواهد ماند.

جیم رویتر، معاون مدیر مأموریت فناوری فضایی ناسا در بیانیه‌ای گفت:  ماموریت کیپ استون، CAPSTONE نمونه ‌ای از همکاری با شرکای تجاری برای برنامه‌ های جاه‌ طلبانه ناسا با هدف اکتشاف ماه و ماموریت های فراتر از آن محسوب می شود.به گزارش سیناپرس، ما از شروع موفقیت آمیز این ماموریت هیجان زده بوده و مشتاقانه منتظر هستیم که ببینیم کیپ ستون پس از رسیدن به ماه چه کاری انجام دهد.

الوود آگاسید، مدیر این پروژه در مرکز تحقیقات ایمز ناسا، در رابطه با ویژگی های فضاپیمای فوق گفت: کیپ استون از بسیاری جهات راه گشا و راهنمای مراحل بعدی است و چندین قابلیت فناوری را در طول مدت زمان ماموریت خود در حالی که در مداری که قبلاً هرگز به دور ماه پرواز نکرده بود نشان می دهد.

به گزارش سیناپرس، این فضاپیما به عنوان یک مسیر یاب برای پایگاه مداری در حال گردش به دور ماه به نام Gateway عمل می کند که در نهایت از بازگشت طولانی مدت انسان به سطح ماه پشتیبانی می کند.

این ماموریت بخشی از برنامه قرن بیست و یکم ناسا به نام آرتمیس است که در اساطیر یونانی خواهر دوقلوی آپولو بود. هدف این برنامه اعزام مجدد انسان به ماه در سال ۲۰۲۴، یعنی بیش از نیم قرن از آخرین فرود آپولو در ماه است. کیپ استون داده ‌هایی را در مورد عملکرد مدار هاله ‌ای ماه ارائه کرده و فناوری ‌های کلیدی را به نمایش می‌گذارد.

ناسا در بیانیه‌ای گفت: این فناوری می ‌تواند به فضا پیماهای آینده اجازه دهد تا موقعیت خود را در فضا بدون تکیه بر ردیابی از زمین تعیین کنند. کیپ استون همچنین دارای قابلیت برد یک طرفه دقیق جدیدی است که در سیستم رادیوی آن تعبیه شده است که می تواند میزان زمان شبکه زمینی مورد نیاز برای عملیات در فضا را کاهش دهد.

مترجم: حمید تعالی
منبع: upi
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا