مترجمان برتر و پیشگامان علوم انسانی معرفی می شوند

دکتر مهدی عباس‌زاده دبیر شورای علمی سیزدهمین جشنواره فارابی در نشست خبری امروز این جشنواره که در محل موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم برگزار شد با اشاره به جزئیات برگزاری این جشنواره گفت: جشنواره بین المللی فارابی در دو سطح جوان (جوان زیر ۳۵ سال) و بزرگسال برگزار می‌شود و از حیث قلمرو جغرافیایی نیز در دو حوزه داخل و خارج کشور اقدام به پذیرش آثار کرده است.

وی ادامه داد: در کنار بخش‌های بین المللی و داخلی، بخشی نیز تحت عنوان بخش ویژه در نظر گرفته شده است که شامل پیشکسوت علوم انسانی ایران، شخصیت‌های پیشرو در حوزه علوم انسانی، نظریه پرداز برتر، مترجم برتر و تاثیرگذار در حوزه اهداف جشنواره، انجمن علمی برتر، نشریه علمی_پژوهشی برتر می شود.

عباس‌زاده با تاکید بر اینکه آثاری در جشنواره فارابی پذیرش، بررسی و ارزیابی می‌شود که واجد ویژگی «اثر پژوهشی» باشند و قالب ارائه آنها متفاوت باشد.

عباس زاده به آثار رسیده در بخش داخلی این جشنواره اشاره کرد و ادامه داد: در این بخش ۳۰۸۸ اثر در سامانه جشنواره به ثبت رسید که این میزان نسبت به سال گذشته بوده است.

وی افزود: از این تعداد اثر پس از داوری‌های اولیه ۲۶۶۹ اثر برای دور دوم داوری برگزیده شدند و این تعداد اثر در گروه‌های پانزده‌گانه جشنواره مورد داوری و ارزیابی قرار گرفتند که در نهایت ۲۰۷ اثر برای ارزیابی و داوری تفصیلی برگزیده شدند.

دبیر شورای علمی سیزدهمین جشنواره خوارزمی، نقد دیدگاه‌ها، نواوری، نظریه پردازی و گره گشایی عملی را از شاخص‌های ارزیابی در داوری تفصیلی عنوان کرد و یادآور شد: در نهایت از ۲۰۷ اثر، تعداد ۱۶ اثر برای دو بخش جوان و بزرگسال برگزیده شدند و در روز اختتامیه جشنواره سیزدهمین فارابی تقدیر می‌شوند.

وی خاطر نشان کرد: در میان ۱۶ اثر برگزیده هیچ اثری حائز رتبه اول نشد و تعداد معدودی برگزیده رتبه دوم شد و عمده آثار برگزیده رتبه سوم و شایسته تقدیر شدند.

انتخاب شخصیت‌های پیشگام و پیشتاز

دبیر شورای علمی جشنواره فارابی انتخاب شخصیت‌های پیشتاز و پیشگام را از دیگر بخش های این جشنواره ذکر کرد و ادامه داد: شخصیت پیشگام اساتید مرحومی هستند که نظریه پرداز و مرجع بودند ولی شخصیت‌های پیشتاز اساتید در قید حیات هستند.

وی اضافه کرد: ما با همکاری گروه‌های علمی حاضر در این جشنواره اقدام به انتخاب این اساتید کردیم که ۲۰ نفر پیشنهاد شد و در نهایت ۵ شخصبت پیشگام و ۵ شخصیت پیشتاز برگزیده شدند.

انتخاب مترجم برتر علوم انسانی

عباس زاده یادآور شد: در این دوره مترجمان برتر از عربی به فارسی است که ۲ نفر برگزیده شدند.

انتخاب نظریه پرداز برتر

عباس زاده ادامه داد: در این زمینه هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد شده است و در این دوره ۱ نظریه پرداز انتخاب شد

انتخاب انجمن علمی

دبیر شورای علمی سیزدهمین جشنواره فارابی ادامه داد: با همکاری معاون پژوهشی وزارت علوم یک انجمن علمی و یک نشریه علمی انتخاب شدند.

برگزیدگان بخش بین المللی

عباس زاده گفت: در بخش بین‌الملل این جشنواره ۸۴ اثر ارسال شد و پس از بررسی ۶۵ اثر انتخاب شد.

وی اضافه کرد: از این تعداد ۱۰ اثر برگزیده نهایی شدند که این برگزیدگان از کشورهای بنگلادش، مراکش، مالزی، هند، لبنان، پرتوریکو بودند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا