اختراع عضو هیات علمی و دانش‌ آموخته دانشگاه یزد مدال جهانی WIPO گرفت

این دستگاه برای اولین بار در دنیا  توسط «شهرام آقایی» عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه یزد و «آرش طهری» دانش آموخته دکترای مهندسی معدن این دانشگاه ساخته شده و تاکنون تعدادی از آن در مراکز معدنی و شرکت‌های ساخت فلوکولانت نصب و در حال بهره برداری است.

طهری مخترع جوان این طرح عنوان بهترین مخترع جوان کشور را کسب کرده و این طرح ضمن رضایت کامل بهره برداران صنعتی و اعطای تاییدیه عملکرد، در سال‌های قبل نیز موفق شده بود عناوین مختلفی از قبیل طرح برگزیده بخش نوآوری در بیست و دومین جشنواره جوان خوارزمی، طرح برتر استانی، طرح برتر کشور ، طرح برتر دانشگاه‌های وزارت علوم را کسب و گواهی اختراع نوپدید بنیاد ملی نخبگان و حمایت این بنیاد را نیز دریافت کرده و افتخاراتی برای دانشگاه یزد به ارمغان آورده است.

«شهرام آقایی» یکی از مخترعان این دستگاه با تشریح کاربردهای آن، گفت: این طرح در فرآیند بازیابی آب صنعتی در صنایعی از قبیل، صنایع کاغذسازی، سرامیک، صنایع فرآوری مواد معدنی، مراکز آزمایشگاهی صنعتی و همچنین آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و دانشگاهی برای سنجش کیفیت عملکرد و انتخاب فلوکولانت مناسب در قالب آزمون ته نشینی کاربرد داشته و هم اکنون به عنوان یک محصول فناورانه به صنایع و دانشگاه ها عرضه می شود.

وی افزود: این در حالی است که مقدمات تحقیقاتی آزمایشگاهی مشابهی اخیرا از سوی محققان دانشگاه کوئینزلند استرالیا به عنوان یکی از پیشروان علم فرآوری مواد معدنی به چاپ رسیده است و این موضوع نشان از توانمندی بالای محققان ایرانی و لزوم اعتماد و حمایت صنایع داخلی به دانشگاه دارد.

آقایی همچنین با تشکر از «محمد موسوی نژاد» دانش آموخته مهندسی برق دانشگاه یزد که در دوران دانشجویی با علاقه در اجرای بخش الکترونیک این پروژه همکاری داشت، به ظرفیت بالقوه دانشجویان حتی در مقطع کارشناسی دانشگاه یزد اشاره کرد و افزود: تجربه حاضر نمونه موفقی در بالفعل کردن این قابلیت هاست.

 WIPO بیش از بیست سال از جشنواره‌های جوان و بین‌المللی خوارزمی حمایت می‌کند. این سازمان، هر سال به سه طرح برتر و حایز شرایط دریافت جایزه آن سازمان، مدال و گواهینامه اعطا می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا