کاهش طوفان های استوایی در طول قرن بیستم

به گزارش سیناپرس، یافته های جدید پژوهشگران نشان می دهد تغییرات آب و هوایی منجر به کاهش تعداد طوفان های استوایی شده است. البته هنوز مشخص نیست که چگونه الگوی طوفان های استوایی تحت تاثیر فعالیت های انسانی تغییر می کنند زیرا انتظار می رود گرم شدن اقیانوس باعث تشدید طوفان ها شود.

از سوی دیگر  وقوع برخی تغییرات در گردش جوی از تشکیل طوفان جلوگیری می کند. 
در این میان باید توجه داشت که فراهم کردن زمینه تاریخی برای شکل گیری و دسته بندی الگوهای شکل گیری طوفان های استوایی، چالش برانگیز است.

متاسفانه  به ویژه پیش از سال ۱۹۵۰ میلادی در این رابطه سابقه رصدی کاملی وجود نداشته  و این موضوع منجر به ارزیابی های متناقضی از روند طوفان های استوایی گذشته شده است.
طی این مطالعات جدید، ساوین چاند و همکارانش با استفاده از سوابق تاریخی و داده های مدل، روند کاهشی تعداد سالانه طوفان های استوایی را از سال ۱۸۵۰ در مقیاس جهانی و منطقه ای نشان می دهند.

بر این اساس مشخص شد تعداد سالانه وقوع جهانی طوفان‌ ها در قرن بیستم در مقایسه با دوره بین سال‌های ۱۸۵۰ و ۱۹۰۰ تقریباً ۱۳ درصد کاهش یافت. به گزارش سیناپرس، نکته جالب توجه این است که برای بیشتر حوضه ‌های  شناخته شده طوفان استوایی، این کاهش از دهه ۱۹۵۰ شتاب گرفته است.

به گزارش سیناپرس، یافته های این تیم مطالعاتی نشان می دهد تنها استثنای این روند گردش اتمسفر گرمسیری حوضه اقیانوس اطلس شمالی است که در آن تعداد طوفان های استوایی در دهه های اخیر افزایش یافته است.

نویسندگان پیشنهاد می‌ کنند که موضوع فوق ممکن است به این دلیل باشد که کاهش تعداد طوفان استوایی در این منطقه به دلیل انتشارات آئروسل مربوط به انسان در اواخر قرن بیستم بهبود می ‌یابد. به گفته آنها، تعداد طوفان های سالانه هنوز هم کمتر از دوران پیش از صنعتی شدن است.

این یافته ها از مطالعاتی حمایت می کند که نشان می دهد تغییرات آب و هوایی فعلی منجر به کاهش تعداد طوفان های استوایی می شود. با این حال، باید توجه داشت که بررسی تعداد وقوع طوفان ها تنها یکی از جنبه ‌های کنترل خطرات مرتبط با طوفان‌های استوایی است، زیرا انتظار می ‌رود شدت و موقعیت جغرافیایی این طوفان ها نیز در آینده نیز تغییر کند.

به گزارش سیناپرس، از آنجایی که این عوامل در مطالعات فوق ارزیابی نشدند، هیچ نتیجه گیری مستقیمی در مورد تغییرات کلی در ریسک و خطرزایی طوفان ها در آینده نمی توان به دست آورد.
شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی  Nature Climate Change منتشر شده است.

مترجم: مریم عالمی
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا