اجرای برنامه مقابله با بیماری‌ های واگیردار در ۳ فاز

ابراهیم قادری گفت: وقتی سیستم آماده مقابله با بحران اپیدمی نباشد به شیوع یک بیماری تنها پس از گسترش بین مردم پاسخ داده می‌شود و پس از گذشت مدتی نسبتاً طولانی می‌توان تا حدودی آن را کنترل کرد. در حالی که می‌توان سیستم را پیش از گسترش بیماری در جامعه آماده مقابله کرد و پاسخ را بسیار سریع‌تر از قبل ارائه داد.

وی ادامه داد: مخاطرات بسیاری در دنیا وجود دارند و تغییرات آب و هوایی نیز باعث می‌شوند تا احتمال بروز پاندمی‌های مختلف و متفاوت در جوامع بیشتر شود.

قادری با تاکید بر اینکه نیاز به یک برنامه طولانی مدت برای مقابله با پاندمی داریم و نمی‌توان تنها پس از بروز هر پیک بیماری اقدامات کوتاه مدت انجام داد، افزود: بحث سلامتی نیاز به ایجاد یک استراتژی حاکمیتی دارد و همراهی و کمک تمامی سازمان‌ها و نهادها را می‌طلبد و در این راستا نیز بایستی یک برنامه درون سازمانی و برون سازمانی ترتیب دهیم.

رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: تاکنون تلاش‌هایی برای برنامه ریزی جامع برای مقابله با بیماری‌های واگیر انجام گرفته اما عملیاتی نشده است. ولی اکنون اقدامات لازم تکمیل شده و یک برنامه جامع در سه فاز برای این امر نوشته شده است که در حال بررسی نسخه نهایی آن هستیم.

قادری خاطرنشان کرد: کشور ما ظرفیت‌های پراکنده‌ای دارد که با این برنامه می‌توان آن ظرفیت‌ها را هماهنگ کرد و به برنامه‌ای با عملکرد مناسب درونی تبدیل کرد. از این طریق ما باید پیش از بروز اپیدمی، برنامه و آمادگی لازم مقابله با آن داشته باشیم‌.

وی افزود: بر اساس این برنامه، وضعیت جامعه به صورت مکرر، ارزیابی خطر می‌شود و در هر فاز از بیماری، اقدامات مختلف هر سازمان و نهاد مشخص شده و از این طریق پیگیری می‌شود.

رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اعلام این‌که یک نرم افزار نیز تهیه می‌شود، ادامه داد: یک سازمان در هنگام اعلام بروز بیماری در جامعه می‌تواند این نرم افزار را اجرا کرده و با مشخص کردن فاز بیماری، وظایف و اقدامات لازم خود را بشناسد و نسبت به آن‌ها اقدام کند. این امر از برگزاری جلسات مختلف و تصمیم گیری‌های دیر بسیار مفیدتر خواهد بود.

قادری تاکید کرد: سازمان‌ها و نهادها باید از همین الان بر اساس دستورالعمل‌های مشخص نسبت به برنامه ریزی در دوران اپیدمی اقدام کنند تا نیاز به تعطیلی فعالیت‌ها و به خصوص بخش صنعت و اقتصاد کشور وجود نداشته باشد.

منبع:مهر

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا