رژیم غذایی تناوبی به بهبود آسیب عصبی کمک می کند

به گزارش سیناپرس، تحقیقات جدید توسط محققان امپریال کالج لندن نشان می دهد كه رژیم غذایی تناوبی منجر به افزایش تولید متابولیت معروف به ۳-هیدروکسی‌پروپیونیک اسید (IPA) توسط باكتریهای روده می شود كه برای بازسازی بافت های عصبی به نام آكسون ها لازم است. آكسون ها ساختارهای نخ مانندی در انتهای سلول های عصبی هستند كه سیگنال های الکتروشیمیایی را به سلولهای دیگر بدن ارسال می کنند.

این مکانیسم جدید ابتدا در موش ها کشف شد و محققان امیدوارند که این مورد در آزمایش های انسانی نیز صادق باشد. این تیم تحقیقاتی بیان می کند که باکتری هایی که ۳-هیدروکسی ‌پروپیونیک اسید تولید می کنند، به طور طبیعی در روده انسان و موش ها و حتی در جریان خون انسان وجود دارند.
پروفسور سیمون دی جیووانی (Simone Di Giovanni) پژوهشگر ارشد این مطالعه گفت: در حال حاضر به غیر از جراحی هیچ درمانی برای افراد مبتلا به آسیب عصبی وجود ندارد. جراحی نیز فقط در درصد اندکی از موارد مؤثر است و ما می خواهیم بررسی کنیم که آیا تغییرات در سبک زندگی می تواند به بهبودی عصبی کمک کند یا خیر.

پروفسور جیووانی می گوید: قبلاً ارتباط رژیم غذایی تناوبی با ترمیم زخم و رشد نورون های جدید کشف شده بود اما مطالعه ما اولین موردی است که دقیقاً توضیح می دهد که چگونه رژیم غذایی متناوب ممکن است به بهبودی اعصاب کمک کند.

او می افزاید، در این مطالعه، عصب سیاتیک موش ها به عنوان طولانی ترین عصب بدن که از ستون فقرات تا پایین پا ادامه دارد، بازسازی شد. نیمی از موش ها رژیم های متناوب را امتحان کردند به طوریکه در زمان خوردن می توانستندهرچه قدر که تمایل داشتند غذا بخورند ولی به صورت یک روز در میان، در حالی که نیمی دیگر بدون هیچ محدودیتی غذا می خوردند. به گزارش سیناپرس،این رژیم ها برای مدت ۱۰ تا ۳۰ روز قبل از عمل ادامه یافت و بهبودی موش ها ۲۴ تا ۷۲ ساعت پس از قطع عصب مورد بررسی قرار گرفت.

در ادامه طول آکسون های بازسازی شده اندازه گیری شد و این میزان در موش هایی که رژیم غذایی تناوبی داشتند حدود ۵۰ درصد بیشتر بود.
پروفسور دی جیووانی در این باره گفت: من فکر می کنم این امر یک زمینه کاملاً جدید را باز می کند که باید دریابیم آیا باکتری ها یا متابولیت های باکتریایی دیگری وجود دارد که می توانند ترمیم را ارتقا دهند؟

محققان همچنین بررسی کردند که چگونه رژیم غذایی تناوبی به این بازسازی عصبی منجر شد. پژوهشگران دریافتند که در خون موش های دارای رژیم غذایی تناوبی، سطح متابولیت های خاص از جمله ۳-هیدروکسی ‌پروپیونیک اسید، به طور قابل توجهی بالاتر است.

محققان برای تأیید اینکه متوجه شوند که آیا ۳-هیدروکسی‌ پروپیونیک اسید منجر به ترمیم عصب شده است، روده های موش ها را با آنتی بیوتیک تمیز کردند. سپس به آنها سویه های اصلاح شده ژنتیکی اسپوروژنز کلستریدیوم داده شد که بتوانند ۳-هیدروکسی ‌پروپیونیک اسید تولید کنند.

پروفسور دی جیووانی توضیح داد که آزمایش ها نشان داد هنگامی که ۳-هیدروکسی‌ پروپیونیک اسید توسط این باکتری ها تولید نمی شود و در سرم خون وجود ندارد، بازسازی مختل می شود. این امر نشان می دهد که ۳-هیدروکسی ‌پروپیونیک اسید تولید شده توسط این باکتری ها توانایی بهبود و احیای اعصاب آسیب دیده را دارد.

به گزارش سیناپرس، نکته مهم اینست که هنگامی که ۳-هیدروکسی ‌پروپیونیک اسید پس از آسیب عصبی سیاتیک به موش ها به صورت خوراکی تجویز شد، بازسازی و افزایش بهبودی بین دو تا سه هفته پس از آسیب مشاهده شد.

به گفته پژوهشگران مطالعات بیشتری لازم است تا بررسی شود که آیا ۳-هیدروکسی ‌پروپیونیک اسید ناشی از رژیم غذایی تناوبی می تواند به عنوان یک درمان بالقوه در انسان استفاده شود یا خیر.به گزارش سیناپرس،شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Nature منتشر شده است.