مذاکرات جهانی برای صادرات غلات و گندم روسیه و اوکراین

به گزارش سیناپرس، ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه روز یکشنبه گفت: ترکیه امیدوار است که نشست چهارجانبه ای درباره صادرات غلات اوکراینی به زودی در استانبول برگزار شود.

وی در گفتگو با شبکه تلویزیونی هابرتورک اعلام کرد: در حال حاضر با روسیه و اوکراین در حال مذاکره بوده و امیدواریم به زودی به نتیجه برسد. در این راستا و بر اساس برنامه ریزی های انجام شده قرار است  دیداری بین نمایندگان روسیه، اوکراین، ترکیه و سازمان ملل در استانبول برگزار شود.

وی با بیان این که طی جلسه فوق درباره سازوکار عرضه غلات بحث شده و موارد متعددی مورد بحث قرار می گیرد، هم اکنون تمرکز روی این طرح در حال انجام است. وی در رابطه با موضوع بحران تامین غلات در جهان گفت: روند تعیین کریدور دریایی ایمن و آغاز تردد محموله های غلات سه تا چهار هفته به طول می انجامد.

به گفته کالین، قرار است حدود ۴۰ میلیون تن غلات از اوکراین و روسیه صادر شود. وی با تاکید بر اینکه این رقم واقعی است، افزود: این حجم از غلات حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد حجم جهانی را تشکیل می دهد و موضوع عرضه غلات اوکراین برای ترکیه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به لطف این محموله ها از کانال ترکیه، این کشور مواضع استراتژیکی را به دست خواهد آورد. بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، کشتی ها از تنگه بسفر عبور خواهند کرد.

به گزارش سیناپرس، سخنگوی دولت ترکیه همچنین تاکید کرد:  بر اساس تجربه میزبانی مذاکرات بین اوکراین و روسیه که در استانبول ترتیب دادیم، این دو کشور را پای میز مذاکره در زمینه صادرات غلات خواهیم آورد.

پیش از این مسائل مربوط به کریدور غلات در ۸ ژوئن در آنکارا توسط سرگئی لاوروف و مولود چاووش اوغلو وزرای خارجه روسیه و ترکیه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز پیشتر گفته بود که اگر کی ‌یف بنادر خود را مین ‌زدایی کرده و صادرات از طریق بنادر تحت کنترل روسیه مانند بردیانسک و ماریوپل را تضمین کند، مسکو عبور بدون مانع کشتی‌های غلات اوکراینی را تضمین می ‌کند.

به گزارش سیناپرس، دور پیشین گفتگوها در مورد ایجاد یک کریدور امن برای صادرات غلات اوکراینی بین هیئت های نظامی ترکیه و روسیه در ۲۱ ژوئن سال جاری در مسکو برگزار شد. وزارت خارجه و دفاع ترکیه این مذاکرات را مثبت و سازنده توصیف کرد و گفت که ادامه خواهد داشت.
در خاتمه گفتنی است انتظار می‌رود نشست چهارجانبه آتی درباره مشکل غلات با حضور رجب طیب اردوغان، رئیس ‌جمهور ترکیه و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد برگزار شود.

مترجم:  مریم عالمی
منبع: tass
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا